Vestfoldmuseene

Kom på museet i vinterferien, da vel!

Pressemelding   •   feb 07, 2014 08:44 CET

Kom på museet i vinterferien, da vel! Slik oppfordrer vi barn og unge i fylket til å besøke Vestfoldmuseene i vinterferiens uke 8.

Vestfoldmuseene tilbyr spennende aktiviteter for barn på mange av visningsstedene i Vestfold.

Larvik Museum har åpent for publikum hver dag i vinterferien, og kan by på spennende aktiviteter for små og store i Verksgården. Det blir blant annet vinterverksted hvor man kan tegne og klippe ut snømenn og snøkrystaller, samt skattejakt for hele familien.

Hos Hvalfangstmuseet i Sandefjord er det gode muligheter til å lære mer om hvalen - og ikke minst høre historien om Moby Dick... I tillegg kan barna utfolde seg på verkstedet - og lage egne trykk.

Haugar Vestfold Kunstmuseum i Tønsberg kan barn og foreldre delta på ulike aktiviteter på verkstedet - og være med på spennende husjakt....

Slottsfjellmuseet i Tønsberg inviterer til "Barnas raritetsuke" med konkurranser og museumsløype hver dag i vinterferien. Torsdag 20. er den store aktivitetsdagen - ute på Vestfoldtunet!

Aluminiummuseet i Holmestrand tilbyr "museumsleker", metallverksted og kinovisning for barn gjennom hele uken.

Hos Midgard Historisk senter i Borre blir det vinterferiemoro onsdag 19. februar i Gildehallen. Masse spennende aktiviteter som kanefart, snøballkasting, runeverksted og aking!

Vestfoldmuseene ble opprettet som et interkommunalt selskap i 2009,  ved sammenslåingen av museer og arkiv i Vestfold. Vestfoldmuseene eies av ni kommuner og Vestfold fylkeskommune med 68 ansatte fordelt på de ulike avdelingene. Vestfoldmuseene har eget styre, og selskapets øverste myndighet er representantskapet.

Selskapet har driftsansvar for enhetene; Museene i Nordre Vestfold (Berger museum, Aluminiummuseet og Jernverket Eidsfoss), Midgard historisk senter, Slottsfjellsmuseet, Haugar Vestfold Kunstmuseum, Hvalfangstmuseet, Larvik museum, Vestfoldarkivet med fellestjenesten Samlingsforvaltningen og Munchs hus.