A/S Norske Shell

Kongelig bilvask

Pressemelding   •   nov 17, 2011 10:19 CET

Salte vinterveier setter bilens lakk og understell på prøve. I følge Norsk Bilbransjeforbund bør bilen vaskes oftere om vinteren enn ellers i året.  Nå lanserer Shell en egen ”kongelig” vintervask med kongeblått skum og duft av tyggegummi, spesialdesignet for å fjerne veisalt, og gir smarte sjåfører et godt redskap i kampen mot saltskader på bilen.

I følge Tor-Sigurd Simonsen, fagsjef i Norges Bilbransjeforbund, bør de fleste bilister vaske bilen sin oftere enn de gjør, spesielt om vinteren.

- Vinteren kan være kald og hard, og da er det viktig at bilen er i orden. På en del veistrekninger benyttes det salt som sliter både på lakken og bilen generelt. Det kan medføre at bilen ruster raskere.  Biler som utsettes for salt bør derfor vaskes ofte avhengig av hvor mye det saltes. Generelt bør de fleste vaske bilen sin oftere enn de gjør. Vær også nøye med å tørke døråpninger om vinteren slik at dørene ikke fryser fast, sier Simonsen.

Shell Perfect Wash er en bilvask som er sesongtilpasset for og både kunne vaske ren og beskytte bilen din året igjennom. I skiftet fra en årstid til en annen følger varierende vær som medfører at bilvasken bør tilpasses. Vinterens blå Perfect Wash har en ekstra kraftig understellvask, hvor underspyling fjerner veisalt.

- Vi har skreddersydd en bilvask som er tilpasset årstidene for å gjøre det enkelt for våre kunder å beskytte og vedlikeholde bilen sin, uansett årstid. Vinterens vask skal utover det å vaske bilen ren beskytte både lakk, understell og bremser. Om vinteren jobber maskinen ekstra lenge på bilen, noe som medfører en bedre totalbeskyttelse, sier Ole-Petter Hagfors, bilvask ansvarlig i Shell.

På de 111 Shell Fresh- stasjonene som har vaskekonseptet Perfect Wash i Norge, er i disse dager vaskehallene skummende vinterblå.

- De forskjellige fargekonseptene gjør det enkelt for bilistene å se når vi skifter til sesongens værtilpassede vask, samt at bilvaskkonsptet skal gi kunden en velpleid bil. For at også kundene skal få en unik bilvaskopplevelse, skifter vi ut både farge og duft på skummet hvert kvartal. Jeg håper at dette vil være en oppkvikkende opplevese for både bil og eier denne vinteren, sier Hagfors.

I tillegg til å minne om viktigheten av bilvask, vil vi også trekke frem Norges Bilbransjeforbunds ytterligere gode tips til ting du bør undersøke på bilen din både før og i løpet av vinteren.

1) Det er avgjørende at frostvæsken ikke fryser når temperaturen blir lav. Kontroller derfor at frostvæskens frysepunkt tilfredsstiller bilprodusentens krav.

2) Kald olje har en lavere viskositet, noe som forsterkes dersom oljen i tillegg er gammel. Skift derfor olje før vinteren og kuldegradene setter inn.

3) Start av kald motor krever ofte ekstra energi. Det er derfor viktig at batteriet klarer å levere. Kontroller batteriet og skift til nytt dersom batterikapasiteten har blitt svekket.

4) Glatte vinterveier krever gode vinterdekk. Kontroller derfor mønsterdybde, pigger og gummikvalitet når du skifter til vinterdekk. Dårlige vinterdekk bør skiftes ut med nye.

5) På en del veistrekninger benyttes det salt. Biler som utsettes for salt bør vaskes ofte. En dråpe låseolje forhindrer at låsene fryser. Unngå silikonbaserte oljer.

6) En del av de nevnte tingene er vanskelig å kontrollere selv. Et verkstedbesøk før vinteren kan derfor anbefales.

For mer informasjon om Shell sitt bilvaskkonsept Perfect Wash:

Ole-Petter Hagfors, telefon 97 12 47 41