Norges Kampsportforbund

Kongepokal til Kristiansand

Pressemelding   •   feb 18, 2013 10:19 CET

Jørn Nørvåg fra Kristiansand Kendo Klubb vant Åpen klasse under årets NM i kendo, og ble dermed den første i Norge som fikk kongepokalen i Kendo. NM ble arrangert i Egersund 16 og 17 februar.

Kendo en sport for både kvinner og menn i alle aldre. Det legges vekt på å styrke, kropp og sinn. Man læres å verdsette høfliget og respekt og det oppfordres til sportslig og personlig selvutvikling.

Følgende klubber tilbyr instruksjon i Kendo i Norge: Bergen Kendo, Holmlia Kendo, Kristiansand Kendo, Mandal Kendoklubb, Notodden Kendo, OSI Kendo, Oslo Kendo, Sør-vest Kendo Stavanger og Trondheim Kendoklubb.

Det arrangeres NM hvert år i åpen klasse individuelt og lagkonkurranse med tremannslag. Når antallet tilsier det, arrangeres det også egne klasser for kvinner, kyu-graderte og junior. Det første offisielle Norgesmesterskapet i regi av Norges Kampsportforbund ble arrangert i 2010.

Resultater fra NM arrangert i Egersund:

Kyu Klassen:

1.
Are Aarrestad. Stavanger Kendo
2. Daniel Pretziger. Stavanger Kendo
3. Miraza Dergic. Bergen Kendo
3. Olav Rossøy. Trondheim Kendo

Åpen Klasse.
1. Jørn Nørvåg. Kristiansand kendo
2. Pedram Bagheri. Oslo Kendo
3. Dag Storli. Oslo kendo
3. Marianne Skiftesvik. Osi Kendo

Lag :
1. Osi Kendo
2. Bergen Kendo
3. Kristiansand Kendo
3. Miks lag fra Kristiansand og Stavanger kendo

Frem til 1800-tallet ble det benyttet tresverd. Dette kunne få dramatiske konsekvenser. Etter flere ulykker ble bambussverdet utviklet. Dermed ble det mulig å fullføre slag i kamp uten fare for å påføre motstanderen livstruende skader.

Hver kamp varer inntil fem minutter, eller til en av deltagerne har fått to poeng.

Bildetekst

Første kongepokalvinner i Kendo: Jørn Nørvåg fra Kristiansand Kendo Klubb

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.