Konica Minolta Business Solutions Norway AS

- Konica Minolta er mer forpliktet enn noen gang til å nå sine miljømål

Pressemelding   •   jun 06, 2017 11:37 CEST

I disse dager trekker statsledere og land seg fra sine miljøforpliktelser.

I anledning Verdens Miljødag kan vi forsikre våre kunder og samarbeidspartnere om at du kan stole på oss: - Vi er mer forpliktet til våre miljømål og avtaler enn noen gang, sier Rolf Gunnar Solhaug, direktør for marked, teknologi og forretningutvikling i Konica Minolta. - Vi holder det vi lover. I 2005 startet vi opp med en miljøplan (Eco Vision 2050) med kortsiktige og langsiktige miljømål - og vi er allerede halvveis mot 2050-mål.

Eco Vision 2050 - Vårt langsiktige mål:

Målet vårt om å redusere CO2-utslippene med 80 % innen 2050 ble etablert gjennom estimering av utslippene og befolkningen i 2005 sammenlignet med 2050 og beregne hvor mye utslippene måtte reduseres for at jorden skal kunne absorbere utslippene av CO2. - Vi er godt på vei for å nå disse målene, sier Solhaug. Du kan lese hele rapporten her.

Medium-term Plan 2016 - Vår plan for mellomlang sikt:

I 2014 utarbeidet vi vår mid-term-plan for å sikre at vi beholdt fokuset på å nå våre miljømål nå og i fremtiden. Dette er målene:

• Forhindre global oppvarming
  • Støtte et samfunn som er opptatt av resirkulering
  • Gjenopprette og bevare biologisk mangfold
  • Redusere bruken av skadelige kjemiske stoffer

Hva vi gjør for å nå disse målene:

For å nå våre planer jobber vi med tre grønne aktiviteter hele tiden.

1. Grønne produkter (planlegging og utvikling): - Vi er svært opptatt av å utvikle produktene våre slik at de kan produseres, brukes og kastes med minst mulig innvirkning på miljøet, sier Solhaug. Visste du at for eksempel 78% av delene i multifunksjonsmaskinens kabinett inneholder resirkulert materiale?

2. Grønne fabrikker: - Vi legger mye innsats i å minske bruken av energi og ressurser ved å redusere avfallsmengden i produksjonsprosesser, og vi fokuserer på å utvikle produksjonsteknologier som bremser utslipp av CO2, avfall og kjemiske stoffer, forteller Solhaug. - Vi ønsker også å hjelpe leverandørene våre med å reduseres deres innvirkning på miljøet. I 2010 innførte Konica Minolta et sertifiseringssystem for å evaluere ulike miljøtiltak på produksjonsanleggene våre. Målet er å redusere både kostnader og miljøpåvirkning. Les mer om grønne fabrikker  her.

3. Grønn markedsføring:  Konica Minolta prøver å fremme produkter og tjenester med lavere miljøpåvirkning, og markedsfører bevisst disse for å hjelpe samfunnet i sin helhet med å redusere negativ miljøpåvirkning. Vi jobber kontinuerlig med å overvinne utfordringer i de ulike områdene ved blant annet å øke effektiviteten innen distribusjon, pakking, salg og tjenester, samt med å få på plass et system for å gjenopprette og resirkulere brukte produkter. Visste du at vi var verdens første selskap i vår bransje som mottok miljømerket "Den blå engel"?

- Vi har stor tro på at våre miljøplaner og vi er mer forpliktet i til å holde våre løfter enn noen gang, avslutter Solhaug.

Miljøforpliktelser: Hva kan vi og du gjøre daglig på kontoret?

Konica Minolta Business Solutions Norway AS er blant markedslederne innenfor salg av nettverks- og programvareløsninger og printere/multifunksjonsmaskiner som tilbyr kopi, utskrift, skann og faks. Konica Minolta Business Solutions Norway AS ble etablert 1. april 2004, selskapets hovedkontor ligger i Nydalen i Oslo og teller ca. 190 ansatte. Konica Minolta Business Solutions Norway AS har en forventet omsetning på over 420 millioner norske kroner. Vi har egne avdelinger med kontorer i 11 fylker og 27 frittstående forhandlere som kompletterer vårt distribusjonsnett. Med utgangspunkt i selskapets solide fremmarsj innen optisk teknologi, utviklet etter mange år som tidligere kameraprodusent, tar vi sikte på å være et selskap som tilbyr essensielle og innovative produkter og tjenester.