Konica Minolta Business Solutions Norway AS

Konica Minolta utfordrer vanlig sponsorpraksis

Pressemelding   •   okt 28, 2016 08:53 CEST

NSF hopp kjenner presset på å ta sponsorsamarbeid til nye høyder.

Konica Minolta har i disse dager forlenget sponsorsamarbeidet med NSF Hopp i ytterligere to år. En betingelse for ytterlige samarbeid er nytenking og innholdsproduksjon fra hoppleiren.

- Sponsing har blitt et viktig konkurransemiddel i merkevarebygging- og posisjoneringsarbeidet for Konica Minolta. Som eldste sponsor og med 11 år "i gamet" til det som sies å være verdens største vinteridrett, er det legitimt at de kommer med nye ønsker og krav, sier sportssjef Clas Brede Bråthen. Han legger til at de kjenner presset på å levere til sponsoren.

Stadig flere norske bedrifter legger penger i sponsing. For disse bedriftene er sponsorvirksomhet langt mer enn å klistre logo på utøvere og arena. Logoeksponsering er vel og bra, men alene blir det statisk og standardisert.

- Måten vi kommuniserer med vårt publikum på er i endring. Vi fører ikke ren produktmarkedsføring slik vi gjorde tidligere. Vi leverer innhold og tips vi tror målgruppa vår kan ha bruk for. Derfor forventer vi den samme nytenkning og utvikling fra hoppleiren, sier markedssjef i Konica Minolta, Rolf-Gunnar Solhaug. - Vi krevde en sponsoravtale tilpasset moderne markedskommunikasjon, en avtale hvor innholdsmarkedsføring møtte sponsing. Vi ønsker selvfølgelig fokus på utøver og eksponeringseffekten, men vi ønsket også å utnytte oss av andre muligheter sponsoratet har gitt oss.

NSF hopp har tatt utfordringen med å utarbeide en innholdsplan som sikrer produksjon av godt innhold i form av videosnutter, artikler, bilder, bakgrunnsstoff, tilgang til events og mye mer. - Vi er klar over at det virkelige sponsorarbeidet starter etter signering. Det skal produseres innhold på høyt nivå, og vi skal sikre at tid og ressurser settes av til dette, sier markedssjef, Bjørn Einar Romøren.

- Konica Minolta er tydelige på at de ikke bare sponser hoppgutta, men også målgruppa. Det setter vi stor pris på. Det er viktig å skape riktig innhold til de som elsker hoppsport, de som brenner for idretten, forteller landslagstreneren. Sponsing handler om å få ta del i deres engasjement og interesse. Hovedmålet med sponsorvirksomhet er som alle vet å skape økt kjennskap til en merkevare, men vi er veldig glad for at Konica Minolta ikke undervurder det å skape gode relasjoner til målgruppa også. - Vi håper at innholdet vi produserer kan ha merverdi for både målgruppa og sponsoren.

Konica Minolta har vært stolt sponsor for NSF hopp i 11 år. Det vil si at de er den lengstlevende sponsoren til hopplandslaget. Selskapet har nå forlenget avtalen med 2 år. Konica Minolta bruker hoppgutta aktivt på sosiale medier. I tillegg er hopplandslaget brukt i annonseringsmateriell, samt på ulike arrangementer for kunder og medarbeidere. Nytt av året er at det skal produseres mer skreddersydd sponsorstoff fra NSF-leiren.

Konica Minolta Business Solutions Norway AS er blant markedslederne innenfor salg av nettverks- og programvareløsninger og printere/multifunksjonsmaskiner som tilbyr kopi, utskrift, skann og faks. Konica Minolta Business Solutions Norway AS ble etablert 1. april 2004, selskapets hovedkontor ligger i Nydalen i Oslo og teller ca. 190 ansatte. Konica Minolta Business Solutions Norway AS har en forventet omsetning på over 420 millioner norske kroner. Vi har egne avdelinger med kontorer i 11 fylker og 27 frittstående forhandlere som kompletterer vårt distribusjonsnett. Med utgangspunkt i selskapets solide fremmarsj innen optisk teknologi, utviklet etter mange år som tidligere kameraprodusent, tar vi sikte på å være et selskap som tilbyr essensielle og innovative produkter og tjenester.