Kondomeriet

Konsekvensene av Fifty Shades

Pressemelding   •   feb 17, 2017 12:37 CET

Fifty Shades of Grey forandret nordmenns sexvaner

Bøkene og filmene i Fifty Shades of Grey serien har fått mye oppmerksomhet siden de kom ut, og reaksjonene har ikke latt vente på seg. Men en effekt de har hatt på det norske folk er ikke å tvile på. Kategorien “Frekke leker” har hatt en markant økning siden bøkene kom i hyllen, og i 2015 da den første filmen premierte kinoene hadde Kondomeriet en økning på hele 208% i kategorien sammenlignet med året før, og salget fortsetter å øke! Hittil i år har vi hatt en økning på produktene fra Fifty Shades med hele 193% sammenlignet med året før.

10.februar gikk Fifty Shades Darker av stabelen, og flere kinoer kunne rapportere om rekordsalg. Man kan ikke lengre se bort fra effekten Fifty shades- trilogien har hatt på det norske folk. Fifty Shades of Grey» har gjort bondage stuerent, og mange ønsker å krydre sexlivet ved hjelp av håndjern, pisker og blindfolds. Utvalget har blitt større, og produktene som tidligere var å finne bakerst i lokalet er nå blant de mest etterspurte. Det er tydelig at nordmenn har blitt inspirert av serien, og ønsker å fortsette leken hjemme på eget soverom. Det handler ikke nødvendigvis om dominans og bondage, men at erotiske fortellingen setter fantasien i gang.

Siden produktene fra serien kom inn i butikkene har vi sett en betydelig økning som ikke ser ut til å stoppe med det første. Hittil i år har Kondomeriet hatt en økning i salg av produkter fra Fifty Shades på 192 % sammenlignet med året før.

Utsolgt første uken

Ikke overraskende var det vaginakulene Inner Goddess fra Fifty Shades kolleksjonen som var helgens store vinnere. De fikk mye oppmerksomhet i filmen, og flere butikker kunne rapportere om at de var utsolgt bare timer etter filmen startet på kino! I nettbutikken har salget av vaginakuler fra serien steget med hele 268% sammenlignet med sammen periode i 2015.

-Etterspørselen har vært så stor at vi allerede har lagt inn hastebestilling, forteller produktansvarlig Merethe Sarris.

På en god andreplass havner Fifty Shades Darker rabbitvibrator fra den nye limited edition kolleksjonen, og Dark Desire g-punktsvibrator.

Til vår overraskelse har Kristiansand i første kvartal toppet listen over hvor vi selger mest anale leketøy fra kolleksjonen. Alt fra analkuler til analplugger-både med og uten vibrasjon. Fortsetter dette ser det ut til at sørlendingene tar over etter Bergenserne som den byen hvor vi selger mest anale leker!

De mest frekke er derimot Bodø-væringene som toppet listen over hvor vi selger mest spreaderbars(stang som kan brukes til å spre bena), og pisker. Etter filmen kom ut har salget gått i været i begge kategoriene!

I Bergen har salget av kolleksjonen har holdt seg stabilt, men det er et leketøy som virkelig har skilt seg ut fra kolleksjonen: håndjern! Dette til de ansattes store overraskelse. Bergen har tidligere vært det området hvor vi har solgt mest anale leketøy, men dette har nå måttet vike for håndjern.

På Ski storsenter hadde derimot butikken en litt annerledes erfaring, her ligger Kondomeriet bare noen få meter unna kinosalen og strømmene falt inn så snart første film var ferdig. Allerede første time etter kinoen var ferdig var butikken utsolgt for Inner Goddess vaginakuler.

Premierehelgen

Premieren av Fifty Shades Darker er en av de største begivenhetene Kondomeriet begir seg ut på, og i løpet av den første uken har vi vært til stede på hele 55 kinoer, med både giveaways, goodiebags og konkurranser på alt fra de store kinoene i Oslo, til mindre lokale kinoer i Harstad. Vårt mål har vært at det ikke bare er de store som skal delta i feiringen, men også de mer lokale aktørene som ofte ikke får så mye oppmerksomhet under slike premierer. Flere av butikkene hadde også nattåpent, og inviterte til Ladies Night med servering, Dj, og konkurranser av ulike slag.

Med som samarbeidspartnere har vi også hatt med komikerne Tusvik og Tønne, og bloggeren Pilotfrue som har både snakket og skrevet om produktene fra serien.

• Selv om nordmenn har blitt mer åpen for bruk av sexleketøy er det fortsatt mange som synes det er litt utenfor komfortsonen. Å få så profilerte og gode talspersoner med på laget har vært en viktig del av å få merkevaren Fifty Shades til å bli stuerent, forteller presseansvarlig i Kondomeriet Dorthea Berge.

Har du spørsmål til saken, ta kontakt med presseansvarlig Dorthea Berge på dorthea@kondomeriet.no.

Siden 1989 har Kondomeriet vært ledende innen salg av sexleketøy og erotikk i Norge. Vår oppskrift på suksess er å ta kundene på alvor, vi gir god service og er seriøse innen den bransjen vi representerer.

Vi ønsker å formidle vår kunnskap på en frigjort og leken måte. Det skal være enkelt for våre kunder å finne den informasjonen de ønsker. Dette gjør vi ved å være tilgjengelig med dyktige medarbeidere i våre butikker, på kundeservice og ha gode nettsider.

I dag består Kondomeriet av 10 butikker og en nettbutikk.