Gullvekten

KRAFTIGSTE GULLPRISFALL PÅ SYV UKER ETTER FORTSATT EUROPEISK GJELDSURO

Pressemelding   •   nov 21, 2011 10:39 CET

Gullprisen fikk sitt kraftigste fall på syv uker på fortsatt uro rundt den europeiske gjeldskrisen. Gullprisen ble fredag formiddag notert til 1729,11 dollar per unse i spotmarkedet.

- Gullprisen fikk sitt kraftigste fall på syv uker etter at både aksje- og råvaremarkedene falt markert mot slutten uken, til tross for flere positive makroøkonomiske tall fra USA. Kredittratingbyrået Fitch uttalte imidlertid at amerikanske banker står overfor en betydelig økt risiko som en følge gjeldsutfordringene i Europa, noe som tynget markedet. Investorene har følgelig redusert eksponeringen i aksjer og kortsiktige obligasjoner og samtidig økt andelen kontanter. Mange påpeker at investorene også vekter seg kortsiktig ned i gull, til tross for at gull normalt er sett på som en trygg havn i urolige tider, sier styreleder Hans-Axel Jahren i Gullvekten.no.

Gullprisen omsettes til 1 729,11 dollar per unse i spotmarkedet klokken 13.00 fredag 18. november 2011, sammenlignet med 1 765,79 dollar per unse for en uke siden. Tidenes høyeste notering ble nådd 6. september 2011 da gullprisen ble omsatt til 1921,15 dollar per unse i spotmarkedet. I norske kroner omsettes gullprisen i dag til 321,10 kroner per gram, sammenlignet med 323,12 kroner per gram forrige fredag. I futuresmarkedet omsettes desemberkontrakten for gull til 1 728,10 dollar per unse

For NTB-utgave: Se vedlagte PDF-for grafer for gullprisutviklingen seneste år og seneste to måneder.

Toppnoteringen på 1921,15 dollar per unse, sammenlignes ofte med inflasjonsjusterte gullprisnoteringer fra 80-tallet hvor det ble nådd nivåer på 2 400 dollar per unse. Historien viser at siden den lange gullprisoppgangen startet for elleve år siden, så falt gullprisen med 25 prosent fra sin toppnotering i 2006 og over 30 prosent fra sin toppnotering i 2008. Begge gangene tok det rundt atten måneder å hente inn fallet, før det ble satt nye gullprisrekorder.

Ifølge Bloomberg mener Morgan Stanley at gull vil lede an i en bred oppgang i råvareprisene i 2012, etter at den europeiske gjeldskrisen vil fortsette å påvirke markedene til neste år.

- Gullprisen falt over tre prosent torsdag, noe flere markedsaktører forklarer med at enkelte hedgefond ble tvunget til å redusere sin gulleksponering. Gullprisen er imidlertid opp over 20 prosent i år og blant annet Morgan Stanley mener nå at gullprisen vil nå nye høyder i 2012. Ifølge investeringsbanken kan gullprisen nå nivåer over 2 200 dollar per unse i første halvår 2012, sier Jahren.

For ytterligere kommentarer om gullmarkedet, vennligst kontakt

Hans-Axel Jahren, styreleder i Gullvekten.no, på telefon 95 55 55 66.

Send en mail til haj@gullvekten.no dersom du ønsker å motta dette nyhetsbrevet hver fredag.

Den ukentlige gullkommentaren er utarbeidet av Gullvekten.no, Norges største oppkjøper av brukt gull.

Gullvekten.no ble lansert i april 2009, og har siden oppstart vært Norges ledende oppkjøper av brukt gull. Gullvekten.no betaler 70% av til enhver tid gjeldende gullpris i markedet. På denne måten sikres alle som selger sitt gull til Gullvekten.no, å få del i prisoppgangen på gull den senere tid.