Skangass

Kronos Titan AS konverterer til Naturgass...

Pressemelding   •   jun 13, 2011 10:57 CEST

Nordic LNG/ Skangass AS har inngått leveringsavtale før naturgass med Skandinavias eneste produsent av titandioksidpigmenter, som er et viktig råstoff for fremstilling av bla. malinger og spesielle plast- og papirprodukter.

Kronos Titan AS ligger på Øra i Fredrikstad i umiddelbar nærhet til Skangass LNG-terminal som vil stå ferdig i sommer.

Naturgassen vil bli levert over måler via rørledning fra terminalen.

I første omgang vil glødeovnene bygges om fra tungolje til naturgass – i neste fase kommer turen til oljekjelene.

Forventet oppstart i slutten av september 2011.

Når hele konverteringen er gjennomført forventes det årlige forbruket av naturgass å ligge på ca 140 GWh.

Administrerende direktør Per Thoen hos Kronos Titan AS trekker frem følgende hovedgrunner til at naturgass ble valgt:

•    Miljøaspektet – vesentlig reduksjon i utslipp av CO2 og NOx
  •    Totalt sett en mer kostnadseffektiv energiløsning for Kronos Titan
  •    I sum: ”Spar penger samtidig som du sparer miljøet...."

Skangass AS provides natural gas in liquefied or gas form to industrial, maritime and automotive customers in Scandinavia. Deliveries are shipped out from the production plant in Stavanger via vessel, train or truck. A supply terminal is currently being built in Fredrikstad that will be opened for customer deliveries as from July 2011.