VitOmega

Kroppens egen Q10 produksjon synker drastisk med alderen

Pressemelding   •   feb 08, 2013 16:18 CET

Q10 er et co-enzym som finnes naturlig i kroppen og brukes til energiproduksjon i kroppens celler. Etter 30 år reduseres kroppens egen evne til å produsere Q10 drastisk.

Q10 finnes naturlig i kroppen
Q10 er et enzym som produseres naturlig i mitokondriene i kroppen – mitokondriene er cellenes egne «energi fabrikker» - der de anvendes til energiproduksjon. Vev med høy energiproduksjon som hjerte, lever, nyrer og skjelettmuskulatur har de høyeste nivåene av Q10.

Q10 har to hovedoppgaver i kroppen
· Beskytter kroppen mot oksidasjon/harskning
· Hjelper kroppens kraftstasjon med å produsere energi

Q10 finnes i forskjellige former
De to viktigste former er Ubiquinone (inaktiv form) og Ubiquinol (aktiv form). Ubiquinone er den formen som finnes i de fleste matvarer og tradisjonelle kosttilskudd. For at kroppen kan benytte seg av ubiquinone skal det omdannes til den aktive formen ubiquinol ved hjelp av enzymer i tarmen. Ubiquinol er allerede aktiv og opptas bedre av kroppen. Den er derfor mer effektiv en tradisjonell Q10 (ubiquinone).

Hvem trenger Q10?
Alle voksne mennesker kan ha stor nytte av Q10. Forskning viser at etter 30-årsalderen synker kroppens naturlige evne til å produsere energi. Dette skyldes blant annet at det viktige co-enzymet Q10 ikke lenger omformes like effektivt i kroppen vår. Stress og tidspress er også energityver og kan resultere i utmattelse og tretthet. Mange voksne opplever hverdagen som hektisk hvor man føler at man ikke strekker til og mangler energi til å gjøre de hverdagslige tingene. Mangel på Q10 kan være årsak til såkalt aldersbetinget slitenhet, og mennesker som har et aktivt liv, enten i form av et fysisk krevende yrke, mye hard trening eller en stressende hverdag, kan ha større behov for Q10.

Ettersom kroppens evne til å produsere Q10 avtar, blir det stadig viktigere å supplere med tilskudd for å bevare en god helse. Et daglig inntak av energitilskudd med aktiv Q10 kan gi
deg mer energi og yteevne i hverdagen.

Energitilskuddet VitAktiv Q10
VitAktiv Q10 inneholder markedets mest effektive form for Q10 (ubiquinol), som allerede er aktiv og opptas bedre av kroppen, samt vitamin C. VitAktiv Q10 er derfor et mer effektivt tilskudd enn tradisjonelle Q10-produkter, som inneholder den inaktive formen.

Ingrediensene i VitAktiv Q10 kan redusere utmattelse og tretthet, og kan gi deg mer energi og overskudd i hverdagen. VitAktiv Q10 med vitamin C beskytter mot oksidativt stress og bidrar
til normal energiomsetning.

Om VitOmega
VitOmega AS har solgt kosttilskudd på det norske markedet siden 1993. Selskapet selger det anerkjente omega 3-produktet VitoMaris, som har ekstra høyt innhold av DHA, SterK2 med blant annet vitamin K2, VitMulti vitaminer og mineraler, samt energitilskuddet VitAktiv Q10 med vitamin C.

VitOmegas produkter består av helt naturlige råvarer som har dokumentert effekt. Selskapet følger EU’s regler for dokumentasjon av godkjente helsepåstander (EFSA). Alle produktene er dessuten produsert etter Good Manufacturing Practice, med høye kvalitetskrav.

Kontakt:
Markedssjef Ann-Christin Bakke: annb@vitomega.no / 926 34 602