Steen & Strøm

Kvinner kjøper flere julegaver enn menn

Pressemelding   •   des 14, 2009 09:43 CET

Kvinner kjøper i snitt julegaver til 15 personer, mens menn i snitt kjøper julegaver til ni. Det viser en undersøkelse TNS-Gallup har utarbeidet for kjøpesenterselskapet Steen & Strøm.
- Kvinnene er familiens innkjøpssjef. Det er hun som har ansvaret for familiens julegaver, og derfor handler hun også flere gaver enn mannen. Dessuten er det en mer utbredt kultur blant kvinner å gi gaver til hverandre under juletreet, sier markedsdirektør i Steen & Strøm, Karl Fredrik Lund.
Undersøkelsen viser også at hver femte kvinne kjøper gaver til mer enn 20 personer. Tilsvarende tall for menn er 4 prosent. I den motsatte enden av skalaen er det altså mennene som dominerer. 6,2 prosent av mennene kjøper kun gave til en person, mens tilsvarende tall for kvinner er 0,4 prosent.
Menn kjøper dyrest
Selv om mennene kjøper færrest gaver, viser tall fra DnB NOR at menn bruker mer penger enn kvinner på julehandelen.
- Menn kjøper dyrere og mer eksklusive gaver enn kvinner. Vår erfaring er at menn er spesielt rause når de kjøper gaver til sin ektefelle eller kjæreste, sier Karl Fredrik Lund.
Kvinner også først ute
Kvinnene handler altså flest julegaver, og de er også tidligst ute med julegavene. Ifølge Julegavebarometeret TNS-Gallup har utarbeidet for kjøpesenterselskapet Steen & Strøm, har 62 prosent av alle nordmenn nå startet julehandelen. Kvinnene fortsetter å dominere og 75 prosent av dem i gang.
- Julegavebarometeret viser julealvoret har begynt å synke inn. Da vi startet målingene 23. november, var kun fire av ti i gang. Nå har seks av ti startet. Og kvinnene fortsetter å dominere handelen. Snaut  to uker før jul er 75 prosent i gang.  Mennene henger i god tradisjon langt etter, sier markedsdirektør i Steen & Strøm, Karl Fredrik Lund.
Har du spørsmål, kontakt markedsdirektør i Steen & Strøm, Karl Fredrik Lund, (951 79 210)
Steen & Strøm ASA, Skandinavias ledende kjøpesenterselskap, drifter 56 kjøpesentre i Skandinavia med en samlet omsetning på 40 milliarder kroner. Se www.steenstrom.com for nærmere informasjon.