Kvarndammen

Kvinner like glade som menn i å kjøpe bil

Pressemelding   •   feb 28, 2013 08:36 CET

Halvparten av norske kvinner sier de liker å kjøpe bruktbil, viser en ny nasjonal undersøkelse av nordmenns holdninger til bilkjøp. Flertallet av bilkjøperne foretrekker å kjøpe bruktbil fremfor ny. Dokumentasjon av bilens tilstand og mulighet til å prøvekjøre er de viktigste faktorene ved bilkjøp.

De fleste nordmenn bytter bil hvert tredje år eller sjeldnere, viser en ny landsdekkende undersøkelse gjennomført for Nordens største nettbaserte bilmarkedsplass KVD. Ved bilkjøp sier hele 64 prosent at de foretrekker å kjøpe bruktbil. Befolkningen er delt i sine følelser knyttet til kjøp av bruktbil: Halvparten sier de liker å kjøpe bruktbil, og tallene er like for kvinner og menn.

”Kjøp og salg av bil har tradisjonelt vært mannens domene, men denne undersøkelsen viser at dette bildet er endret. Kvinner har like stor interesse for bilkjøp som menn, og gjør mange av de samme vurderingene knyttet til hvilke faktorer som er viktige ved bilkjøp. Vi tror et skifte fra tradisjonell bilomsetning i forhandlerrom til mer nettbaserte kjøpsprosesser er en av driverne for at kvinner nå interesserer seg mer for bilkjøp,” sier Håkon Bråthen, Regional Manager Norway i KVD.

Om lag halvparten av de spurte sier det å kjøpe bruktbil føles utrygt eller er forbundet med risiko. Likevel har de fleste unngått skuffelser ved kjøp av bruktbil, kun 24 prosent har ofte blitt skuffet ved kjøp av bruktbil.

Nordmenn har høy tillit til tredjeparts tester ved kjøp av bruktbil, 9 av 10 sier de stoler på slike tester. Dokumentasjon av bilens tilstand og muligheten til å prøvekjøre bilen er de viktigste faktorene for kjøpere av bruktbil. Totalt sier 91 prosent det er viktig at bilens tilstand er dokumentert, og mer enn halvparten av disse sier dokumentasjon er svært viktig. Tilsvarende mener 92 prosent at muligheten til å prøvekjøre bilen er viktig, seks av ti mener dette er svært viktig. Et stort flertall mener det er viktig at bilen har gjennomgått en objektiv test, at den selges med garanti og at bilen har fulgt servicer.

Så mange som 36 prosent mener imidlertid det ikke er viktig at partneren liker bilen, og flere kvinner enn menn mener dette er helt uviktig. I kjøpsprosessen sier 6 av 10 at de rådfører seg med noen de kjenner som har mer kunnskap om bil enn dem. Flere menn enn kvinner (24prosent mot 6 prosent) sier de har god kunnskap om bil, og ikke rådfører seg med andre i kjøpsprosessen.

For mer informasjon, kontakt: Håkon Bråthen, Regional Manager Norway hakon.brathen@kvdnorge.no
950 55 803

Undersøkelsen er gjennomført av YouGove på oppdrag av KVD. Et representativt nasjonalt utvalg på 1006 personer i alderen 18-74 har deltatt i undersøkelsen.

KVD er Nordens største uavhengige, nettbaserte markedsplass for brukte biler. Selskapet ble
etablert i Sverige i 1991, og selger årlig ca. 21.000 personbiler og 10.000 maskiner og tunge kjøretøy via sin markedsplass kvd.se. I konsernet inngår også Sveriges største vurderingsside www.bilpriser.se

KVD har ca. 200 ansatte og er representert på 11 steder i Sverige. Høsten 2012 etablerte selskapet seg i Norge med første lokalet på Løren i Oslo. KVD eies av Private Equity- konglomeratet Ratos, som blant annet også eier selskap som Jøtul, Arcus-gruppen, SB Seating (tidl. HÅG) og Bisnode.