Kynningsrud AS

Kynningsrud Prefab har fått sitt hittil største prosjekt

Pressemelding   •   feb 25, 2019 07:00 CET

Kynningsrud Prefab i Uddevalla har landet et prosjekt på 290 millioner SEK.

- Med verdi på ca 290 millioner SEK er betongelemententreprisen til utvidelsen av Skaraborgs Sjukhus Skövde vår største ordre så langt, sier Carl-Johan Appelberg, som er markedssjef for Kynningsrud Prefab i Uddevalla.

Prosjektet omfatter to nye sykehusbygninger på totalt ca 67 000 kvm. Det er en økning på ca 35% i forhold til dagens areal. Sykehuset har vokst ut av sine lokaler og må bygges ut. Samtidig vil man etablere et moderne akuttsykehus med plass til både medisinsk og teknisk utvikling.

- Västfastigheter og Byggdialog har gitt oss ansvaret for å levere en optimalisert og kostnadseffektiv totalløsning for utbyggingen. Kynningsrud Prefab har vært involvert i prosjekteringen fra et tidlig tidspunkt, noe som skaper høyest verdi for alle, sier Carl-Johan Appelberg.

I forkant gjeldende miljø og energisparing
Kynningsrud Prefab ligger i forkant når det gjelder miljømessige aspekter ved bygging med betongelementer. Selskapet har lenge brukt knust steinmateriale som tilslag i stedet for naturgrus, for ikke å forstyrre økosystemets naturlige vannrensing. I produksjonen resirkuleres slamvann, spillbetong og restbetong fullstendig, slik at det ytre miljøet ikke påvirkes. En ytterligere miljømessig fordel er at betongkonstruksjoner lagrer varme. Denne lagringskapasiteten bidrar til å kutte de dyre toppene av energiforbruket på kalde vinterdager.

- På denne måten kan sykehuset senke energiforbruket. At oppdragsgiveren og totalentreprenøren legger så stor vekt på å involvere vår omfattende prefabkompetane, setter vi stor pris på, sier Carl-Johan Appelberg.

Utvidelsen av Skaraborgs Sjukhus Skövde er et såkalt partneringprosjekt, der utbygger, leverandører og entreprenører har et åpent og nært samarbeid i en felles organisasjon. Utbyggingen av sykehuset skal være ferdigstilt i 2023.

- Dette er den største prefabkontrakten i Norge og Sverige på mange år, og vi er veldig fornøyde med at byggherren har valgt oss, sier divisjonsleder Pål A. Sanne.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt
Markedssjef Carl-Johan Appelberg +46 522 636306
VD Nicklas Jarl +46 522 636315

Kynningsrud har siden 1946 vært forbundet med entreprenørvirksomhet av høy kvalitet, og omfatter i dag virksomheter innenfor forretningsområdene Prefab, Fundamentering, Eiendom og Kran.

Vi leverer komplette prefabentrepriser til alle typer bygg og fundamenterer for alle typer bygg og anlegg. Vi utvikler og leier ut næringsbygg, og vi leverer alle typer løft og spesialtransport gjennom kranvirksomheten Nordic Crane. Besøk oss på kynningsrud.no