Ving Norge AS

Kypros har det beste badevannet!

Pressemelding   •   jul 10, 2012 07:30 CEST

At Kypros er et nydelig reisemål har det aldri vært noen tvil om, men nå har solsøkende badenymfer enda en grunn til å glede seg til årets ferie på øya. For ikke bare har Kypros det beste været i Middelhavet med 12,5 soltimer i døgnet i juli, fritt for nedbør og en dagstemperatur på 32 grader, men nå viser det seg også at øya har Europas beste og reneste badevann! Dette kommer frem i en uttalelse fra EU’s Environment Agency i København, som nettopp har blitt offentliggjort.

Det har blitt tatt vannprøver på 112 kypriotiske badestrender og vannkvaliteten 11 strendene (99,1 %) fikk klassifiseringen ”excellent”.

- Topp 5-listen over EU-landene med det beste badevandet har Kroatia (97,7 %) på andreplass etter Kypros. Deretter følger Malta (97,7 %), og Hellas (94,1 %) og Romania (87,8 %) på femteplass, forteller PR-ansvarlig i Ving Sophie Frisholm.

Kvaliteten på badevannet hos våre kjære naboer i Danmark rekker til en 20. plass og Sverige endte på 21. plass. Norge er ikke med i denne oversikten.

- Mer enn 80 % av badevannet i EU får betegnelsen ”excellent”. Helt i bunnen av listen finner vi Nederland (47,4 %) og Sveits (37,2 %), forteller Sophie Frisholm

Ving er Norges største reisearrangør med reiser til mer enn 150 reisemål i 33 land. Ving arrangerer charterreiser, fleksible pakkereiser med rutefly, i tillegg til flybilletter og hotell for de som vil reise på egen hånd. Reisene selges via internett, telefon, i egne butikker samt utvalgte reisebyråer over hele landet. Ving Norge AS har 78 ansatte (årsverk) og ca. 400.000 reisende årlig. Ving er bransjevinner i Norsk Kundebarometers årlige undersøkelse.