Nyhetstips

La barna leke seg musikalske

Pressemelding   •   nov 10, 2010 14:18 CET

Å oppleve gleden av å lage musikk og leve ut musikkdrømmen er både inspirerende og utviklende. Dessverre kan glede fort bli snudd til frustrasjon med skalaer, noteark og instrumenter som krever år med øvelse før resultat. – Vi har behov for enkle instrumenter som gir musikalsk glede, sier Alexander Refsum Jensenius, musikkforsker på Universitetet i Oslo og som skrev sin hovedoppgave om luftgitarspill.

Paper Jamz er en serie papirtynne høyteknologiske gitarer som gir alle anledningen til å leve ut musikkdrømmen ved å kunne være avsender og spille de mest kjente låtene oppigjennom rockehistorien. – Ved hjelp av Touch sensitive technology kan du også spille dine egne hits, sier markedsdirektør Tom Henning Norderud i importøren Norstar.

–Gitarene Paper Jamz er en mellomting mellom en luftgitar og en Fender Stratocaster, og legger minst like mye vekt på utførelse og innlevelse som teknisk utførelse. Gitarene generer lyd etter spillerens fingerbevegelser, men har også forhåndsprogrammerte sanger som Back in Black, Blitzkrieg Bop og Born to Be Wild.  der det ikke stilles krav til ferdigheter utover det å gi seg helt hen og leve ut drømmen om å være avsender av musikkprestasjonen.

Musikkforskeren Refsum har i sin doktorgrad i luftgitar beskrevet hvordan musikk og bevegelse henger nøye sammen. Han mener vi må bli flinkere til å utnytte bevegelsene både når vi lager og lytter til musikk.

–Det er egentlig veldig enkelt. Musikk er laget av bevegelser. De som lytter, har også lyst til å bevege seg. Et eksempel er dansefoten som begynner å gå. Folk som lytter til musikk hjemme, begynner ofte å dirigere i lufta. Det er veldig naturlig for oss å ønske å bevege oss til musikken, uansett sjanger, sier Jensenius.

–Fordi Paper Jamz ikke krever timevis med trening, kan man i større grad utfolde seg gjennom bevegelse. Vi mener dette er en forutsetning for at barn skal bli glad i musikk. Paper Jamz motiverer til dans og ”rocking” på samme måte som luftgitarspilling, kombinert med følelsen av å spille et ekte instrument, sier Norderud.

For mer informasjon, kontakt:
Tom-Henning Norderud, Markedssjef i Norstar AS
Telefon:  33487410