NAF

Ladbare hybrider må lades

Pressemelding   •   apr 18, 2016 11:50 CEST

Lading er bra for miljøet og lommeboka, og det er grunnen til at avgiftene på ladbare hybrider skal være lavere enn for fossilbiler. – Lader man ikke en ladbar hybrid, er det faktisk ikke vits i å ha denne biltypen, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Debatten går om de ladbare hybridene og hvor miljøsnille de faktisk er. Særlig de store luksus-SUV’ene er skyteskive for kritikken. Gjengangeren er at det er meningsløst å forfordele biler som slipper ut mye CO2 på langkjøring og som har begrenset batterikapasitet.

- Nordmenns hverdagsreiser er korte. Derfor blir det feil å kritisere avgiftspolitikken fordi forbruket på ladbare hybrider er noe høyere på langtur enn tilsvarende fossilbiler. Med riktig bruk er ladbar hybrid bra for miljøet i byområdene der de korte hverdagsreisene foregår, mener Sagedal.

Lad hjemme og på jobb
Lades bilen, vil de fleste av de ladbare hybridene klare hverdagsreisene på strøm. Det optimale er selvsagt lading både hjemme og på jobb. En ladbar hybrid kan være det som får familier med én bil i husholdningen til å kjøre miljøvennlig i byområdene samtidig som de kommer seg på hytta eller til Dyreparken i Kristiansand.

- Ikke bare kjører man miljøvennlig på strøm, men det er bra for lommeboka også. Vi er velsignet med lave strømpriser i Norge, så drivstoffregnskapet blir veldig hyggelig, sier Inger Elisabeth Sagedal. – Å kjøre på strøm gir dessuten en godfølelse, fortsetter hun.

Bruk riktig kjøreinnstilling
Denne biltypen har også en rekke kjøreinnstillinger for å kjøre på ren el-drift, hybriddrift osv. Dette varierer fra bil til bil og er viktig at man setter seg inn i når man vurderer en ladbar hybrid.

- I noen av modellene kan man spare batteripakken. Det betyr at skal du på langtur fra Oslo til Bergen, kan du kjøre på bensin til du kommer til bygrensa i Bergen for så å gå over på strøm, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.

Norges Automobil-Forbund er Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon og har over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2.000 frivillige tillitsvalgte. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 45 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistnad og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.