Forskningsrådet

Lær å lede innovasjon

Pressemelding   •   jan 25, 2010 08:57 CET

Forskningsrådet gjentar suksessen fra 2009 og arrangerer nytt kurs i innovasjonsledelse i Oslo og San Francisco.

Undervisningen foregår ved Handelshøyskolen BI og de amerikanske universitetene Stanford (bildet) og Berkeley. (Foto: Shutterstock)
Høsten 2009 gjennomførte 29 prosjektledere og -administratorer Forskningsrådet og Handelshøyskolen BIs kurs i innovasjonsledelse. I mars 2010 starter et nytt kurs med samme tema.

– Det er viktig at flere av innovasjonsprosjektene i Forskningsrådet når markedet i form av nye produkter og tjenester, sier divisjonsdirektør i Divisjon for innovasjon, Lars Espen Aukrust. Han mener den gode, næringsrettede forskningen har uutnyttet potensial i markedet.

– Mye av den brukerstyrte forskningen er vellykket ut fra et teknologisk perspektiv, men vi tror at det er mer å hente ved å heve kompetansen til prosjektdeltakerne innenfor innovasjonsledelse og forretningsmodeller, forteller Aukrust.

Øker sjansen for suksess
Kurset retter seg mot bedrifter og forskningsinstitusjoner, og skal gi deltakerne en forståelse av hva som særpreger innovasjonsprosesser, og lære dem å lede disse frem til en markedsmessig suksess.

– Økt kompetanse gir større muligheter til å lykkes med et innovasjonsprosjekt. Kurset Innovasjonsledelse og nye forretningsmodeller er et faglig tilbud for prosjektledere og andre som er involvert i et innovasjonsprosjekt i regi av Forskningsrådet, forteller spesialrådgiver Tor Jørgen Thoresen i Forskningsrådets Divisjon for innovasjon.

Finn mer informasjon om kurset og kontaktpersoner i margen til høyre.