Medietillsynet

Landsdekkende bransjekampanje for alders- og innholdsmerking av dataspill

Pressemelding   •   nov 25, 2010 08:55 CET

Torsdag 25. november lanserer Medietilsynet Trygg bruk og Spillforeningen et nytt og revitalisert samarbeid om alders- og innholdsmerking, råd og veiledning i forbindelse med kjøp av dataspill.

Medietilsynet, Spillforeningen og spillbutikkene lanserer et nytt og revitalisert samarbeid for å informere foreldre om PEGI; den europeiske merkeordningen for data- og konsollspill.

— Det er nå og fram mot jul at det selges mest spill. Mange voksne uten egen erfaring med data- og konsollspill føler seg i villrede om hva slags spill som passer for både egne og andres barn. Dårlig tid og mye stress gir mange voksne ubehagelige overraskelser når barna pakker opp spillpakkene under juletreet, tror spillrådgiver Rita Astridsdotter Brudalen-Adriansen i Medietilsynet.

PEGI-systemet gjør det enklere og mer oversiktlig for foreldre å ta rask stilling til barnas ønsker. Derfor legges det i dag ut et stort opplag informasjonsfoldere i alle spillbutikker. Folderen forklarer litt av systemet med alders- og innholdsmerking, og kan hjelpe foreldre et godt stykke videre i forståelsen av hva slags aldersgrenser og egnethet de digitale spillene er rettet inn mot.

— Jeg understreker at det fortsatt er foreldrenes ansvar å finne riktig tilpasset spill til sine barn, og at det aller beste knepet for å forstå spillene og å gi barna en trygg spillopplevelse … er å delta selv! Spill sammen med barna, oppfordrer Rita Astridsdotter Brudalen-Adriansen i Medietilsynet.

Les informasjonsfolderen her