Paradisreiser

Langreise med barn

Pressemelding   •   des 28, 2015 14:54 CET

"Mamma, jeg gleder meg så fælt at jeg ikke klarer å sove!!" 5-åringen sperrer øynene vidåpne i mørket. Dagen etter skulle vi nemlig til Rayavadee Resort i Thailand, og tvillingene har vært som spente fjær den siste uken.

Når jeg kikker inn til henne ti minutter senere sover hun, - med reisesekken ferdig pakket og klar ved siden av seg i senga.
Vi har veid litt frem og tilbake om vi skulle gjøre det eller ikke; - å ta med oss to egenrådige femåringer til et av Thailands ledende hotell, med totalt fem reiseetapper fra vi låser døra hjemme til vi sjekker inn på hotellet...

Det var to jublende tvillinger, og to litt usikre foreldre, som sjekket inn på Thai Airways fra Oslo til Bangkok midt på dagen etter. Det gikk over all forventning! Vel utstyrt med fornuftig snacks med lite sukker, små forskyvninger på faste holdepunkter som måltider og tannpuss - og ikke minst; en IPad fylt opp med favorittfilmer i alskens rosanyanser, så kom vi oss veldig greit gjennom reisen.

Vi sjekket inn på Rayavadee Resort i Krabi som ligger omkranset av vakre strender og tett tropeskog.
Selv om hotellet ikke var et utpreget barne- /familie hotell, så var det ideelt for våre behov. Gjennom flere år i Paradisreiser har jeg opplevd mange varianter av den tradisjonelle barneklubben, hvor man forlater barna i et fargerikt eldorado av leker og avlastningsmatter... Her hadde de i stedet to daglige aktiviteter på en time av gangen; akkurat passe for en liten pust i bakken for de voksne og en solpause for de små.

Ellers var det ikke noe problem å gjøre aktiviteter sammen som familie. Vel utstyrt med solfaktor 50 og redningsvester padlet vi avgårde i kajakk for å utforske de mange flotte klippesteinsformasjonene og hulene.

Vi dro også på utflukt Hong Island, ca. 30 minutters båttur fra Rayavadee. Der nøt vi vakker natur, øde paradisstrand og en flott lagune som kun kan nås ved lavvann. Jentene koste seg stort, og ble venn med en globetrotter fra USA som reiste jorden rundt på 80 dager, - et veldig spennende bekjentskap for oss voksne også…

En utflukt på 2,5 timer var perfekt tidsaspekt for femåringene. Frisk frukt, kjeks, vann og iPad reddet oss fra kjedsommelighet når det ble for mye "senic route" for de små, - men som vi voksne nøt.

Etter noen dager på hotellet var tvillingene adoptert av mesteparten av hotellets stab, de praiet selv golfbil til bassenget med den største selvfølgelighet, satte seg foran med sjåføren og snakket i vei. Bortsett fra tall, farger og "icecream please"..., så er jentenes engelske ordforråd meget begrenset. Så vi var litt usikre på hvordan de ville agere med andre barn på et internasjonalt hotell.
Men det viste seg fort at i en alder av fem så er ikke "språkbarriere" noen barriere i det hele tatt. Og den ene dagen satt jeg bergtatt og observerte en fin gjeng i barnebassenget: Mine to norske jenter, en jente fra Russland og to gutter fra Korea i full lek. Bablet i vei på hvert sitt språk, pekte og viste etter beste evne. Klart det går!

Ti netter var en flott lengde på oppholdet, da rakk vi akkurat å bli mette på både restaurantmat og strandliv, og vi var klare for å komme tilbake til hverdagen.

Konklusjonen av denne reisen er at det å reise med små barn er absolutt en flott opplevelse!
Man må selvfølgelig legge opplevelsestrangen på et litt annet nivå enn når man er på voksenferie, men man får likevel en aktiv ferie med mye lek, glede og latter.
Jeg har stadig tatt meg selv i å smilende observere hvilke små ting som blir store i barnas verden; - blomster, insekter og dyr har skapt forundring og nysgjerrighet, - aktiviteter, strand- og badeliv har skapt kreativitet og mestringsfølelse, og aller viktigst: ferie og tid til hverandre har skapt lykkefølelse for oss alle!

Paradisreiser startet sin virksomhet i 2001. Paradisreiser AS er medlem av Reisegarantifondet og Virke/Norsk Reiselivsforum.

Paradisreiser har spesialisert seg på reiser til Seychellene, Mauritius, Maldivene, Bora Bora/Fransk Polynesia, Kenya, Tanzania, Zanzibar, Sør-Afrika, Uganda, Mosambik, Victoria Falls (Zambia og Zimbabwe), Botswana, India, Thailand, Vietnam, Kambodsja, Myanmar, Oman, Dubai, Abu Dhabi og Doha.

Som en velrenommert turoperatør har vi gode avtaler med våre solide samarbeidspartnere: flyselskap, hotell og lokale representanter/agenter. Du som kunde vil nyte godt av disse avtalene, både når det gjelder pris og kvalitet. Vi legger vekt på god bransjekunnskap og personlig service. Våre dyktige reisekonsulenter besøker våre destinasjoner og bosteder jevnlig. Dette gjør oss i stand til å finne best mulig reisealternativ for våre gjester.