Nyhetstips

Lanserer kredittkort i samarbeid med Bellona

Pressemelding   •   jan 25, 2010 10:26 CET

(Oslo, 25. januar 2010) Pangea Ecocard er Norges mest miljøvennlige kredittkort. Pangea betaler 1 prosent av alle kjøp til et miljøfond, som skal forvaltes av Bellona.
- Skal vi lykkes med å snu klimautviklingen må det rett og slett bli mye lettere for norske forbrukere å handle miljøvennlig. Med Pangea Ecocard går 1 prosent til miljøet uansett hva man handler og uten at det koster brukeren en eneste krone. Vi kaller det grønne penger, sier Torgeir Wemmestad -Haaland, daglig leder i Pangea.
Samarbeid med Bellona
1 prosent av alle transaksjoner med det nye miljøkortet går til Pangeas Miljøfond. Bellona er faglig ansvarlig for fondet som både vil støtte lokale miljøprosjekter i Norge og større forskningsprosjekter globalt.
Denne ene prosenten, som fra andre korttransaksjoner går rett i lomma på kredittkortselskapene, sluses fra Pangeas miljøkredittkort og banksystemet til naturen.
Nordmenn gjennomfører årlig over 60 millioner kredittkorttransaksjoner. Slikt blir det penger av. Dersom Pangea når sin målsetning om 100.000 kunder vil det kunne gi et årlig miljøbidrag på om lag 30 millioner kroner.
- Dette er ikke et alternativ til å kjøpe miljøvennlige produkter, men et tillegg som trekker i samme retning. Vi henter ut miljøpotensialet i kjøp som uansett ville blitt gjennomført. Slike løsninger vil være regelen om 5 år, ikke unntaket, spår Wemmestad -Haaland.
Om Pangea Ecocard
Pangea Ecocard er et gebyrfritt kredittkort som kan brukes på alle Visas 29 millioner betalingssteder verden rundt. I tillegg til 1prosent fast bidrag til miljøet har kortinnehaver tilgang til en rekke rabattavtaler hos blant andre Anton Sport, Scandic, Sult, Move About, Avis, Budget, Samsung med flere.
Miljøbidraget betales av Pangea og er oppad begrenset til forbruk inntil 50 000 kroner per år, eller 500 kroner i miljøbidrag per kort per år.
For mer informasjon, vilkår eller søknad om kortet, se www.pangea.no
Pressekontakt:
Torgeir Wemmestad-Haaland