Nyhetstips

Lanserer strømselskap som skal spare strøm

Pressemelding   •   nov 11, 2010 09:28 CET

I dag lanseres Norges første strømselskap som skal bidra til å redusere strømforbruket. –Det er på tide at også strømleverandørene tar ansvar for miljøet, sier daglig leder Karl Anders Følstad i E20. Han vil hjelpe kundene til å kutte forbruket med 20%, og sier at 2000 strømkroner spart gir omtrent 3500 i lommeboka.

-Vi ønsker å vekke både strømkundene og strømbransjen, og engasjere folk til å spare strøm, sier Følstad.

To myter om strøm

Følstad mener at det hersker to store myter om strøm. Det ene er at det er så store prisforskjeller, og det andre er at strømmen er så miljøvennlig at vi ikke trenger å spare.

-Sannheten er at hvis man vil kutte så det monner i regningen og ta hensyn til miljøet, så er det å spare strøm som er løsningen, mener han.

-Så lenge man har en god avtale, er prisene ganske like hos de ulike strømselskapene. Det er ved å bruke mindre strøm man gjør de store kuttene i regningen.

Kutt 2000 strømkroner, spar 3500

-Faktisk kan man spare omtrent 3500 kroner ved å redusere strømforbruket tilsvarende 2000 kroner, sier Følstad. Dette er fordi man får to regninger, en for strømmen, og en for nettleien. Ved å kutte i forbruket, kutter man i begge.

-Hvis man har et forbruk på 20 000 kWh, og så kutter 20%, vil man spare omtrent 3500 kroner totalt, sier han.

Det er for så vidt riktig at vi har ren energi i Norge, men ved å redusere strømforbruket kan nordmenn bidra til at vi importerer mindre strøm som er produsert på en miljøfiendtlig måte, sier Følstad.

E20 skal være konkurransedyktig på pris, men vil innføre nye verdier for de miljøbevisste strømkundene, sier Karl Anders Følstad.

-Våre markedsanalyser viser at kundene synes strømbransjen er prisforvirrende og uoversiktlig. Vi vil gi kundene kontrollen over forbruket sitt tilbake, og hjelpe og engasjere dem til å kutte i regningen og spare miljøet, sier han.

E20 tilbyr ENØK-sjekk, deler tips og råd om strømsparing, kunnskap og statistikk om miljø, og skal gi 20% av overskuddet til en miljøorganisasjon.

-Dessuten skal vi bare kommunisere gjennom nye, elektroniske kanaler. Det blir ingen miljøfiendtlige papirutsendelser fra oss, sier Følstad.

____________________________________________________________________

Fakta

• E20 er et selskap tilknyttet konsernet Fredrikstad Energi AS. Fredrikstad Energi eier 70%.
  • Selskapet har 11 medarbeidere, har kontor i Fredrikstad, på Askøy utenfor Bergen og på Vinterbro utenfor Oslo.
  • Strømkundene bytter i liten grad leverandør, og når de bytter, er det pris som er hovedårsaken, ifølge rapporter fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
  • Fra den gangen markedet for strøm ble liberalisert i Norge har all fokus på konkurranse dreiet seg om prisforskjeller. Etter hvert som flere kunder går over til spotprisavtaler, har prisene jevnet seg mer og mer ut.
  • E20 skal være konkurransedyktig på pris, men vil mer enn det. E20 skal ta samfunnsansvar og er et alternativ for den miljøbevisste strømforbruker.
  • Selskapet skal hjelpe kundene med å redusere strømforbruket for å kutte kostnadene for kunden og spare miljøet.
  • Les mer på www.e20.no

__________________________________________________________________

Illustrasjoner:
Bilde 1:
Daglig leder Karl Anders Følstad i E20 vil avlive mytene om strøm.

Bilde 2:
Medarbeiderne i E20 er klare til å hjelpe kundene med å kutte 20% av strømforbruket.

____________________________________________________________________

Kontaktinformasjon: