Nord-Lock AS

LEAN-suksess for Nord-Lock

Pressemelding   •   feb 14, 2013 11:50 CET

LEAN er mye mer enn et ledelsesverktøy. Det var erfaringen i Nord-Lock i 2011, etter noen år med små prosjekter for å effektivisere produksjonen. Selskapet bestemte seg for å satse for fullt. En LEAN-leder ble leid inn og gitt i oppgave å skape en bedriftskultur hvor personlig ansvar og kontinuerlig forbedring er en del av arbeidshverdagen til hver enkelt ansatt. De raske og svært imponerende resultatene – for alle de 32 nøkkelindikatorene – har overrasket alle som har vært involvert i prosessen, både de ansatte i Nord-Lock, leverandørene, eieren og de eksterne LEAN-coachene. – Vanligvis ser vi ikke slike resultater før et selskap har arbeidet med LEAN i ti år eller mer, sier LEAN-coach Anna Godevärn i Produktionslyftet, som har veiledet Nord-Lock gjennom forvandlingen. Arbeidet har vakt oppmerksomhet også ellers i Sverige. Nord-Lock er en av de fem finalistene som kjemper om å vinne den svenske Lean-prisen for 2012.

– Som LEAN-rådgiver kan du identifisere de verste tilfellene av ressurssløsing nesten fra dag én, sier Erik Jonsson, LEAN-leder ved Nord-Lock og en av hovedtalerne på lean-seminarene under MAX (Manufacturing & Automation Expo) i Stockholm. Men det er ikke før du hører medarbeiderne i produksjonen, i de tekniske avdelingene og i ledelsen snakke om ressurssløsing og forbedringer at du vet at du har lykkes. For at LEAN skal fungere, må alle engasjere seg.

På bare ett år har de 110 medarbeiderne på fabrikken i Mattmar i Jemtland foreslått hele 900 tiltak for å forbedre måten de arbeider på. Så langt har selskapet innført omtrent 550 av disse. – Som ansatt er det virkelig givende å oppleve at du har så mye innflytelse på arbeidsprosessen, sier Jonas Panther, som er operatør på produksjonslinjen for liming og er koordinator for forbedringsarbeidet på sitt team. Nord-Lock har ikke gitt individuelle påskjønnelser for det beste forbedringsarbeidet. I stedet har de sett det som en grunn til å feire for hele fabrikken hver gang en avdeling har nådd sine spesifikke mål. På denne måten har Nord-Lock klart å skape en virkelig god lagånd rundt endringsprosessen. – Så langt har LEAN-omstillingen krevd en dag med opplæring hver uke i et halvt år for 25 % av personalet, og dessuten utgifter til en LEAN-leder og -koordinator. – Men alle tall tyder på at investeringen vil gi avkastning i lang tid fremover, sier produksjonssjef Anders Jönsson.

Smidig samarbeid med leverandørene er nøkkelen til en vellykket LEAN-omstilling. Det ble bestemt at prosessen skulle gjennomføres i tett samarbeid med spesialstålleverandøren Duroc, som er en av Nord-Locks viktigste partnere. – I begynnelsen av 2011 hadde vi mer lagerareal enn produksjonsareal, sier Leif Petersen, teamleder for verktøyavdelingen. Innkjøpssjef Victor Stjernefeldt bekrefter dette. – Men nå har vi utarbeidet en løsning med fleksible leveranser og mindre partier. Dette har forenklet leveringslogistikken betydelig og gikk oss mer plass til å utvide produksjonen. Når vi snakker med leverandørene, har vi alltid LEAN i bakhodet. Målet er å få til lignende, fleksible avtaler med alle leverandørene.

I selve produksjonen har Nord-Lock flyttet om på maskinene for å forkorte produksjonstiden og gjøre prosessen mer transparent. – Der vi før hadde en transportavstand på 10 000 kilometer i året bare for å flytte skiver mellom de forskjellige trinnene i overflatebehandlingsprosessen, arbeider vi nå ved en gjennomtenkt produksjonslinje, sier produksjonssjef Daniel Eriksson. For kunden innebærer den nye LEAN-kulturen først og fremst at leveringstiden er blitt betydelig kortere.

Selv om Nord-Lock allerede i det første året av LEAN-prosessen har overgått alles forventninger, mener Jonsson det fortsatt gjenstår massevis med arbeid. – Om tre år vil vi ha en virkelig transparent flyt i hele produksjonssystemet, ja, i administrasjonen også. Vi vil dessuten ha styrket samarbeidet i forsyningskjeden både i forhold til leverandører og kunder for å utvide LEAN-prosessene så langt som mulig.»