Lederne

Lederne bryter sokkeloppgjøret med Norsk olje og gass – Riksmekleren neste

Pressemelding   •   mai 09, 2014 04:25 CEST

Pensjon, som det ble streiket på i 2012, er også svært viktig for yngre arbeidstakere som vil få sin fremtidige pensjon forringet. Ledernes forbundsleder Jan Olav Brekke sier i en kommentar at pensjonskampen prioriteres høyt på vegne av medlemmene.

- En slik økning av pensjonsalderen er vi redd kan smitte over til andre selskaper, og vi er misfornøyde med at pensjonen for sliterne blir ytterligere forringet. Flere av selskapene på sokkelen er i ferd med å heve pensjonsalderen, noe som er svært overraskende og helt umulig for oss å akseptere, sier Brekke.

- For Lederne er det viktig å ivareta de arbeidstakerne som av helsemessige årsaker ikke klarer å stå til pensjonsalderen. Derfor er det etter vår mening nødvendig med en fleksibel pensjonsalder.

- Lederne er forberedt på å bruke alle lovlige virkemidler på vegne av våre medlemmer, og ser frem til behandlingen hos Riksmekleren.

Et eventuelt streikeuttak og omfang av plassoppsigelser vil bli klart i løpet av de nærmeste dagene. Industri Energi har akseptert tilbudet fra Norsk olje og gass. SAFE gikk også til brudd. Mer informasjon vil komme på www.lederne.no.

Lederne er organisasjonen for Norges ledere og teknisk og merkantilt ansatte. Nær 17.000 ansatte i vel 1.200 bedrifter har valgt Lederne som sin partner for individuell service, rådgivning, utvikling, forhandlingsservice og juridisk støtte.

Lederne ble stiftet i 1910 og er partipolitisk uavhengig. Organisasjonen har avtaler med de fleste arbeidsgiverorganisasjoner, og tilbyr blant annet omfattende støtte til kurs og etterutdanning, attraktive forsikringer for medlemmet og familien samt økonomisk støtte ved arbeidsledighet.