Lederne

Lederne trekker seg fra sikkerhetssamarbeid offshore: – Vil ikke lenger være gissel og arbeidstakeralibi

Pressemelding   •   jan 22, 2014 17:05 CET

Organisasjonen Lederne har med umiddelbar virkning og sammen med Industri Energi (LO), SAFE (YS) og Fellesforbundet (LO) trukket seg fra arbeidsgiverorganisasjonen Norsk olje og gass’ nettverk for sikkerhets- og beredskapsopplæring (NSOB). – En samlet arbeidstakerside blir ignorert i NSOB, heter det i brevet fra organisasjonene.

Begrunnelsen er den kraftige og ensidige svekkelsen av sikkerhets- og beredskapssopplæringen for offshoreansatte som Norsk olje og gass og Statoil legger opp til (se linkene). Reaksjonen er formidlet i brev til NSOB og Norsk olje og gass med kopi til Petroleumstilsynet.

- Kraftig tilbakeskritt
Ledernes forbundsleder Jan Olav Brekke ser på prosessen bak svekkelsen som et kraftig tilbakeskritt for sikkerhetssamarbeidet mellom arbeidstakere og arbeidsgivere på sokkelen. Konsekvensen kan bli en forringelse av sikkerheten i Nordsjøen.

- Situasjonen er nå så uholdbar at vi ikke ser annen utvei enn å trekke oss ut av NSOB. Å sitte der som gissel og alibi for noe vi ikke kan påvirke er uaktuelt. Da bruker vi heller kreftene overfor politiske myndigheter, sier han i en kommentar.

Den reduserte sikkerhetsopplæringen rammer blant annet trening og opplæring i blant annet brannslukking, evakuering, livredning, redningsmidler og sikkerhetskurs. Dette endres ensidig fra arbeidsgiverne.

- Ikke sitt sikkerhetsansvar bevisst
I brevet bes det om at Petroleumstilsynet tar tilbake styringen med sikkerhets- og beredskapsopplæringen offshore.

- Det er åpenbart at industrien ikke er sitt ansvar bevisst i dette arbeidet, heter det i brevet.

Endringene i Norsk olje og gass ble besluttet like før jul. Fristen på høringene, der alle arbeidstakerorganisasjonene uttrykte sin skepsis og motstand, var henholdsvis 11. og 13. desember 2013. Godkjenningsrunden og beslutningen innad i Norsk olje og gass har dermed tatt svært kort tid.

Lederne er organisasjonen for Norges ledere og teknisk og merkantilt ansatte. 17.000 ansatte i vel 1.200 bedrifter har valgt Lederne som sin partner for individuell service, rådgivning, utvikling, forhandlingsservice og juridisk støtte.

Lederne ble stiftet i 1910 og er partipolitisk uavhengig. Organisasjonen har avtaler med de fleste arbeidsgiverorganisasjoner, og tilbyr blant annet omfattende støtte til kurs og etterutdanning, attraktive forsikringer for medlemmet og familien samt økonomisk støtte ved arbeidsledighet.