Norsk Folkemuseum

Lei av å høre om andres sykdom? Fortell heller om din egen!

Pressemelding   •   sep 30, 2014 10:00 CEST

Norske og svenske forskere slår seg sammen for å finne ut mer om hvordan akkurat du opplever å være forkjøla.  «Målet for prosjektet vårt er å finne ut mer om hvordan mennesker opplever hverdagssykdommer som forkjølelse og influensa», sier Karine Aasgaard Jansen, forsker på temaet ved Umeå universitet i Sverige.

«Undersøkelsen er en del av et større forskningsprosjekt om influensa i Skandinavia, der vi har flere problemstillinger som belyser temaet fra ulike synsvinkler. En viktig målsetning for prosjektet er å bidra til mer brukervennlige prosesser for smittevern» sier den svenske forskeren videre.

I Norge er det Norsk etnologisk granskning (NEG) som gjennomfører undersøkelsen, som allerede er i gang. «Helse er viktig i folks hverdag, og dermed et vesentlig tema å samle inn folks opplevelser rundt. Et samarbeid med Sverige gjør at vi kan sammenligne norske og svenske erfaringer», sier leder for NEG, Audun Kjus. "Folk er opptatt av sykdom, og da spesielt sin egen, så her forventer vi mange svar, avslutter han".

Her finner du undersøkelsen om influensa:

Her er noen sitater som allerede har kommet inn:

• «Jeg tenker ikke noe spesielt over beskyttelse mot smitte av forkjølelse eller influensa i hverdagen», kvinne, født 1967
  •  «Jeg var uenig med arbeidsgiver i en tidligere jobb en gang, det var i en matbutikk. Jeg var skikkelig forkjølet og hosta og både øyne og nese rant så jeg mente at det ikke var forsvarlig å sitte i kasse/jobbe med uemballert mat når jeg var slik, ift smitte av både kunder og arbeidskollegaer. Jeg ble hjemme men fikk beskjed av sjefen i ettertid om at det egentlig ikke var greit», kvinne født 1986
  • «Ein skal "bekymre" seg for det ein kan gjere noko med», mann født 1936

AudunKjus