Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Livsviktig kunnskap på veien!

Pressemelding   •   jun 05, 2013 16:15 CEST

Å sikre frie luftveier er noe av det viktigste man kan gjøre som førstemann til en trafikkulykke, men 80 prosent av befolkningen vet ikke hvordan dette gjøres. Det viser en fersk undersøkelse Ipsos MMI har utført for Norsk Luftambulanse.

- Kunnskapen om dette er dessverre for dårlig. Mange blir sittende fastklemt og bevisstløse med hodet framover, og man blir rett og slett kvalt, sier luftambulanselege Thomas Lindner.

Med enkle grep kan man være med på å redde liv. Man må bare vite hva.

- Mange fastklemte trafikkofre dør på grunn av ufrie luftveier. Med enkle grep kan de som kommer til løfte hodet opp i normal stilling, trekke kjeven frem og lytte etter pust. På en enkel måte kan man altså være med på å redde liv, sier Lindner.

86 prosent av de spurte i undersøkelsen mener å vite hvordan man sikrer frie luftveier. Men når de blir spurt om hvordan det skal gjøres er det kun 20 prosent som svarer riktig.

- Hvis personen ikke sitter fastklemt kan hun legges i stabilt sideleie på bakken.Husk å trekke kjeven frem også her, sier Lindner.

Det aller første man skal gjøre som førstemann til en trafikkulykke er å sikre skadestedet. Deretter må man varle om hjelp. Etter å ha sørget for frie luftveier må man se etter synlige skader, som store blødninger, og prøve å få stoppet disse.

- Flere liv kan reddes hvis folk tør å hjelpe. Det viktigste er å gjøre noe. Dessuten får man gode råd og tips gjennom AMK-sentralen, sier Lindner.

Hva gjør du? Sikre – varsle – hjelpe

1. Sikre skadestedet, hvis det er forsvarlig. Din egen sikkerhet skal alltid komme først. Skru på varselblink på din egen bil, ta på refleksvest og sett ut varseltrekant.

2. Ring 113! Med app’en Hjelp 113-GPS får du opp nøyaktig posisjon for der du er.

3. Første trinn i hjelpetiltak er å sikre frie luftveier. Ligger en pasient bevisstløs på bakken og puster er stabilt sideleie det riktige tiltaket for å åpne og sikre frie luftveier. Sitter pasienten fastklemt i bilen løfter du hodet opp i normal stilling, trekker kjeven frem og lytter etter pust.

4. Se etter andre skader. Du bør forsøke å stanse store blødninger, ved å legge trykk på stedet.

Om Norsk Luftambulanse

Norsk Luftambulanse er to ting, en medlemsorganisasjon og et legehelikopterselskap.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse er Norges største ideelle medlemsorganisasjon med mer enn 720 000 medlemmer. Målet er å redde liv og helse gjennom å styrke luftambulansetjenesten i hele Norge. Det gjør vi gjennom forskning, undervisning og utviklingsprosjekter finansiert av våre medlemmer og støttebedrifter.

Stiftelsen har et av Europas største forskningsmiljøer på akuttmedisin.

Datterselskapet Norsk Luftambulanse AS er operatør på 8 av Norges 11 legehelikopterbaser. Vi flyr på oppdrag fra Helesforetakenes nasjonale luftambulansetjeneste ANS. Luftambulansetjenesten i Norge er offentlig finansiert.