LO Norge

LO-leder Flåthen besøker Kina

Pressemelding   •   sep 20, 2010 09:13 CEST

25. til 30. september besøker LO-leder Roar Flåthen Kina. Sammen med blant andre tre forbundsledere, skal han besøke Shanghai og Zhejiang-provinsen, delta på en norsk-kinesisk arbeidslivskonferanse og besøke Expo 2010.

- Kina er verdens mest folkerike land og en av verdens raskest voksende økonomier. Den økonomiske kontakten mellom våre land styrkes. Norsk næringsliv etablerer seg i landet, og det forhandles om en frihandelsavtale. Som Norge, har Kina har kommet seg relativt godt gjennom den internasjonale finanskrisen. Derfor er det nyttig å besøke landet, sier Flåthen.

LO-lederen, som også skal besøke Expo 2010, er opptatt av at det handler om mer enn bare et utstillingsvindu for næringslivet. – Under konferansen i den norske paviljongen er arbeidsliv tema. Gjennom den norske modellen har vi viktige erfaringer vi ønsker å formidle til kineserne, og internasjonal fagbevegelse er opptatt av anstendig lønn og arbeidsvilkår, sier Flåthen.

Det har ikke tidligere blitt holdt et norsk-kinesisk trepartsmøte på så høyt nivå, og fra norsk side deltar foruten Flåthen arbeidsminister Hanne Inger Bjurstrøm og administrerende direktør John G. Bernander fra NHO.

26. september til 27. september er det blant annet besøk ved Nordisk Industri Park i Ningbo i  Zhejiang-provinsen.

Besøket ved Expo 2010 er 29. til 30. september, og med konferanser på besøkets siste dag.

LO-delegasjonen består av blant andre LO-leder Roar Flåthen, og forbundslederne Sture Arntzen, Handel og Kontor, Jan-Egil Pedersen, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund, Jacqueline Smith, Norsk Sjømannsforbund.

Kontaktperson for norske journalister: Spesialrådgiver Tommy Skar, mobil 90506449.
Kontaktperson for kinesiske journalister: Wei Chen, mobil 41556762.