LO Norge

LO-leder Roar Flåthen i Kina: Vil ha norske bedrifter som pådrivere

Pressemelding   •   sep 30, 2010 10:48 CEST

LO-leder Roar Flåthen oppfordrer norske myndigheter til å gjøre krav om et anstendig arbeidsliv og faglige rettigheter til en del av forhandlingene om en handelsavtale med Kina. Han vil at norske bedrifter som etablerer seg ute blir pådrivere for et anstendig arbeidsliv, samtidig som han stiller krav til kinesere som skal investere i Norge.

- Vår oppfordring til norske bedrifter som etablerer seg ute er at de ikke bare legger seg på minimumsnivåer, men bidrar til en positiv utvikling av lønns- og arbeidsvilkårene for de ansatte og for helse, miljø og sikkerhet, sa LO-leder Roar Flåthen på trepartskonferansen i Shanghai i Kina. Sammen med arbeidsminister Hanne Bjurstrøm og NHO-sjef John G. Bernander innledet han på trepartskonferansen for Norge og Kina. Tema for konferansen, som ble holdt i den norske paviljongen på World Expo 2010, var trepartssamarbeid og et anstendig arbeidsliv.

I sin innledning tok Flåthen opp betydningen av trepartssamarbeid og den norske modellen, sosial dialog, faglige rettigheter og krav om et anstendig arbeidsliv.

Les mer på www.lo.no