FN-sambandet

Lørenskog-lærere på vei til FN i New York

Pressemelding   •   mar 06, 2012 12:40 CET

Linn Fuglestveit og Tonje Leborg fra Lørenskog videregående skole er to av 17 lærere som lørdag 10. mars reiser på studietur til FN i New York, i regi av FN-sambandet.

- Det blir utrolig spennende å følge den norske FN-delegasjonen på nært hold og se hvordan de jobber. Å oppleve organisasjonen fra innsiden må vel være den optimale måten å lære om FN-systemet, og det er fantastisk at det finnes slike tilbud til lærere sier Linn Fuglestveit ved Lørenskog videregående skole.

- Jeg er ganske sikker på at jeg returnerer til klasserommet full av ny kunnskap og inspirasjon, sier Lørenskog-læreren.

Variert program

I New York vil de bli tatt i mot av den norske FN-delegasjonen som har laget et innholdsrikt program for deltagerne. De vil også bli bedre kjent med FN’s hovedorgan som Sikkerhetsrådet og Generalforsamlingen, samt noen av FN’s underorganisasjoner.

- Demokratiske og overnasjonale organisasjoner som FN er helt nødvendige for en rettferdig verden. Det er viktig for oss at barn og unge kjenner til det arbeidet FN gjør, sier Helga Hjetland, styreleder i FN-sambandet.

Inspirasjon til undervisningen

Lærerne kommer fra ni ulike skoler som er såkalte ”FN-skoler”, det vil si medlemmer i FN-sambandets skolenettverk. Studiereisen arrangeres i samarbeid med den norske FN-delegasjonen i New York, og er en veletablert mulighet for norske lærere til å få førstehåndskunnskap om FN.

- Vi håper studiereisen kan inspirere lærerne til å bringe FN-kunnskap ut i klasserommene og vekke politisk og global interesse blant de unge, sier Kari Solholm, generalsekretær i FN-sambandet.

Kontaktinformasjon:

Ønsker du å intervjue lærerne eller få annen informasjon, ta gjerne kontakt. Bilder vil bli tilgjengelig for presse på http://www.flickr.com/photos/fn-sambandet/.

Kontakt lærere:

Linn Fuglestveit, tlf 970 89 676, e-post linn.fuglestveit@lorenskog.vgs.no

Tonje Leborg, tlf 907 45 612, e-post tonje.leborg@lorenskog.vgs.no

FN-sambandet er informasjonskontoret om FN - som jobber med å spre informasjon om FN og FN-relaterte spørsmål i Norge.

Les mer på www.FN.no og følg lærerne på FN-bloggen.