Nord-Lock AS

Løse bolter gir uønskede hendelser hver tredje uke på norsk sokkel

Pressemelding   •   jun 25, 2013 12:57 CEST

Hver tredje uke oppstår en uønsket hendelse ved at en gjenstand faller ned ved en olje- eller gassinstallasjon på norsk sokkel, der årsaken er fordi én bolt har løsnet. Det kommer fram etter en gjennomgang av 3.300 uønskede hendelser registrert på oljefakta.no.
Det er selskapet Nord-Lock som har gjennomført en gjennomgang av samtlige uønskede hendelser registrert på oljefakta.no i perioden fra august 2008 til mai 2013.

Overrasket
Petter Viken i Nord-Lock er overrasket over funnet.
– Jeg må innrømme at det overrasker meg. Det er en kjent sak for de fleste i bransjen at gjenstander fra tid til annen faller ned, men jeg visste ikke at problemet med bolter som løsner var så utbredt. Det er spesielt overraskende med tanke på de omfattende sikkerhetsrutinene bransjen har når det gjelder inspeksjon og ettertrekking av bolteforbindelser, og hvor mye ressurser som brukes på dette arbeidet, sier han.

Sikkerhetsproblem
Som klassefiseringsselskap krever blant andre Det Norske Veritas at 25 % av alle bolteforbindelser på en olje- eller gassinstallasjon skal etterstrammes hvert år. Nord-Lock mener problemet med fallende gjenstander utgjør et sikkerhetsproblem, og at bransjen bør tenke nytt rundt sikring av bolteforbindelser i fremtiden.
– Olje- og gassbransjen er en innovativ bransje i kontinuerlig utvikling, og vi vet at både oljeselskaper, operatører og leverandører er svært opptatt av sikkerhet. Statistikken viser imidlertid at metodene til bruk for boltesikring har ikke holdt følge med resten av utviklingen. Bransjen har mye å hente på å sikre bolteforbindelsene bedre, sier Viken.

Løsning sikrer bolter
Nord-Lock har lenge vært på markedet med en løsning som sikrer bolter mot å løsne. Låseskivene fra Nord-Lock er markedets eneste system for boltsikring som er sertifisert av både DNV og ABS.
– Nord-Lock låseskiver sikrer bolter mot å løsne. Skruen blir selvlåsende ved hjelp av en kilelåsing. Det betyr i praksis at bolten ikke kan løsne selv om den utsettes for vibrasjoner og dynamiske belastninger. Dette kan bidra til å trygge liv, sikre drift og spare store ressurser innen vedlikehold, sier Viken.

Bedre sikkerhet, mindre kostnader
Nord-Locks løsning vil kunne øke sikkerheten ved installasjonene, og samtidig spare bransjen for store vedlikeholdskostnader.
Nord-Lock jobber opp mot Det Norske Veritas for å få aksept for løsninger som vil fjerne kravet om etterstramming av 25% av bolteforbindelsene hvert år. Dette er forutsatt at man benytter sertifiserte bolter og muttrer, Nord-Lock sin boltesikring, og montering foretas av en person med gjennomført opplæring.
I stedet vil man stille krav om inspeksjon hvert femte år. Det vil redusere vedlikeholdskostnadene dramatisk, og man vil også unngå kostbare stans i produksjonen i forbindelse med vedlikehold og uønskede hendelser, avslutter Viken.

Bildetekst: Låseskivene fra Nord-Lock er markedets eneste system for boltsikring som er sertifisert av både DNV og ABS

Nord-Lock-gruppen
”Vår misjon er å beskytte menneskeliv og verdier ved å sikre verdens mest krevende applikasjoner. Nord-Lock-gruppen ser frem til å være din partner innen sikring av bolteforbindelser.”

Din pålitelige partner:

Nord-Lock-gruppen er en verdensleder innen boltsikringssystemer. Vår unike kombinasjon av innovative produkter og ekspertise gjør at vi kan løse de mest krevende utfordringer innen bolteforbindelser. Våre erfarne ingeniører og eksperter innenfor sikring av skruforbindelser kan hjelpe deg med alt fra kilelåsningsteknologi til Superbolt-tensioner for tilstramming, slik at du kan få sikker og effektiv forbindelse.

Nord-Lock har flere tiår bak seg med dokumentert suksess i store industrier som olje og gass, energi, transport og gruvedrift. Vi er stolte av å kunne levere pålitelige løsninger av høy kvalitet som hjelper til i hverdagen for ingenører innenfor design, montører og vedlikeholdspersonell, og sist men ikke minst selskapene med å forbedre bunnlinjen sin.

Produksjonsekspertise:

Nord-Lock-gruppen har topp moderne produksjonsanlegg i Sverige, Sveits og Nord-Amerika. Vi er i stand til å oppfylle kundenes behov raskt og med høyeste kvalitet, siden vi vet at dette er viktig for kundene våre.

Nord-Locks Production System inkluderer grundig intern testing og full sporbarhet. Våre produkter er blitt sertifisert av flere uavhengige institutter, inkludert AbP, ABS, DIBt, DNV og TÜV.

Vår globale kjede av tjenester:

Verktøyene som er tilgjengelige gjennom Nord-Lock Performance Services, skaper verdi under gjennomføringen av et prosjekt og sikrer at løsningene dine betaler seg mange ganger. Vi assisterer deg i designfasen med simuleringer og tester, dessuten hjelper vi deg med å sikre vellykkede operasjoner over tid med støtte på stedet og fjernundervisning på produkter.