British Airways Norway

London lover tidenes nyttårsfeiring

Pressemelding   •   des 09, 2009 10:01 CET

Romantisk nyttårsfeiring? Eller hva med Europas råeste nyttårsfest? Uansett – London er stedet. Og i år lokker europahovedstaden med tidenes mest spektakulære fyrverkeri.
– Londons borgermester, Boris Johnson, gikk nylig ut og lovet tidenes fyrverkeri for å markere tiårsdagen for landemerket London Eye. Fyrverkeriet vil være midtpunkt for en spektakulær og begivenhetsrike langhelg , sier Peter Rasmussen, Nord-Europasjef for British Airways.
Fyrverkeriet vil kunne ses verden over via BBC One. Men det finnes fortsatt ledige flybilletter for familier, par og festløver som ønsker å kjenne kruttrøyken på kloss hold, forsikrer Rasmussen. Det spektakulære fyrverkeriet vil starte ved Big Ben, midnatt, og vare i over ti minutter. De beste utsiktsplassene fylles raskt opp, og det er viktig å være tidlig ute, mener Peter Rasmussen.
– Det beste stede å observere fyrverkeriet fra, vil være Westminster Bridge og North Embankment, like overfor London Eye. Elvecruise på Themsen like før midnatt, kan også anbefales. Men arrangørene har lovet at det hele vil være synlig fra hele det sentrale London , sier Rasmussen.
Mest å by på, uansett preferanser
Det er ikke bare spektakulære lyd- og lysshow som gjør London til årets nyttårsby. London er den byen i Europa som har mest å by på, uansett preferanser, hevder Rasmussen.
– London tilbyr opplevelser skreddersydd stemning og tilfredstiller alle behov. For par som er ute etter det romantiske, finnes en rekke kjente restauranter og barer. For partyløver tilbys fester av alle tenkelige kategorier. Billetter finnes lett tilgjengelig på ulike event-nettsider , sier Rasmussen.
Er du ute etter en romantisk og kulinarisk opplevelse, anbefaler Rasmussen The Fat Duck , en av svært få restauranter med tre stjerner i Michelin-guiden. Et mer familievennlig alternativ er Bluebird i Chelsea, som for anledningen har gjort om hele uteområdet til et «Winter Wonderland».
For den som ønsker å komme i kontakt med festglade briter, er O2 Arena stedet å være. Der står Ministry of Sound for både musikk og lysshow.
For de som fortsatt er oppegående første nyttårsdag, er Londons nyttårsparade en begivenhet verdt å få med seg. Tradisjonen oppstod i 1987, og har til dags dato samlet inn nærmere ti millioner kroner til et vidt spekter av veldedige organisasjoner. Mer enn 10.000 personer fra 20 ulike land opptrer i paraden, som blir fulgt av en halv million mennesker langs den tre kilometer lange ruten.
Nå kan du fly fra Oslo til London for 685 kroner en vei. Book på www.ba.com eller hos ditt lokale reisebyrå.
For mer informasjon, kontakt
Peter Rasmussen, Tlf: (+45) 405 81 117
Regional Commercial Manager Northern Europe British Airways, E-post: peter.rasmussen@ba.com
Espen Skoland, Tlf: 959 39 083
Presseansvarlig British Airways i Norge, E-post: esk@geelmuyden-kiese.no
TIPS OM HVA SOM SKJER I LONDON NYTTÅRSHELGEN, BESØK
De beste utkikspunktene over fyrverkeriet: http://www.london.gov.uk/newyearseve/fireworks.jsp
FAKTA OM BRITISH AIRWAYS
•British Airways er et av verdens største internasjonale flyselskaper, med mer enn 33 millioner passasjerer fra hele verden, hver dag.
•Flyselskapets to hovedbaser er på Londons største flyplasser; Heathrow og Gatwick. Heathrow er verdens travleste internasjonale flyplass.
•I Norge flyr British Airways mellom Oslo og London Heathrow Terminal 5, hvor forbindelser til hele verden tilbys.
•British Airways har et verdensomspennende rutenettverk som dekker mer enn 700 destinasjoner sammen med `oneworld`-partnere.
•British Airways tilbyr fire long haul kabiner: First, club world (business class), World Traveller Plus (premier økonomi klasse) og World Traveller (økonomiklasse).
British Airways har fire daglige avganger fra Oslo til London. Besøk oss på www.ba.com for gode tilbud.