Thorn Lighting

Lyse forhold hos Toyota Bilsenter

Pressemelding   •   feb 17, 2010 09:15 CET

I et fantastisk 18.000 m² bygg, tegnet av Niels Torp Arkitekter AS, åpnet Toyota Bilsenter på Økern i oktober 2009.Thorn Lighting har levert belysning i parkeringshuset, i kjelleren der verksteder og vaskehaller ligger, og i kontordelen. Vi har hatt et nært samarbeid med Totaltek som utførte alle elektroarbeidene på Toyota. Sammen har vi vært med på å skape en innbydende og selgende butikk og et funksjonelt arbeidssted.

I parkeringshuset har vi brukt Prisma, en armatur som i form og størrelse er optimalisert for T5-lysrør og som gir høy belysnings-komfort. For å forsterke romfølelsen i parkeringshuset ble det valgt en løsning med opplys av tak fra rekkverk og Corniche med optikk i anodisert aluminium med 39W T16-lyskilde, skaper et bredt bånd med jevn belysning.

I kjelleren der verksteder, vaskehaller, dekkhotell, tekniske rom og delelagre er plassert har vi benyttet en slank lyslist som er spesielt godt egnet for denne type miljøer. Primata II er et ferdigkablet armatursystem som forenkler både montasje og vedlikehold da det monteres helt uten bruk av verktøy. Systemet er fleksibelt ved at utskifting eller supplering av armaturer er enkelt og at utvalget av armaturer, reflektorer og optikk er stort. Summen av dette gjør det meget økonomieffektivt å velge et slikt system i et bilverksted hvor innredninger ofte ikke er statiske.

I kontorene i 2. og 4. etasje har vi brukt Line, en slank ovalformet pendelarmatur med perforering i sidene med svært god belysningskvalitet og komfort. I dette flotte bygget kommer Line til sin rett og forsterker med sin utforming den elegante stilen som man finner i kontordelen.

Effektivitet i alle former har vært svært viktig for Toyota og alle tiltakene medfører en betydelig besparing. Belysningen er en viktig bidragsyter til dette, da vi har benyttet energieffektive armaturer med T5-lysrør og elektroniske forkoblinger.