Universum Norge

Må fremheve det unike for å lokke til seg nye medarbeidere

Pressemelding   •   feb 20, 2013 07:15 CET

Å differensiere seg fra sine konkurrenter er den største utfordringen for bedrifter på jakt etter nye medarbeidere.  Internt samarbeid er også nevnt som en kritisk faktor for å tiltrekke de riktige menneskene.

Universums globale undersøkelse blant ansatte innen HR viser at hele 47 % av de nordiske bedriftene ser på differensiering som den største utfordringen. I et femårs perspektiv øker andelen til 52 %.  Undersøkelsen som er besvart av bedriftene viser at de fleste har en langsiktig strategi bak sitt arbeid og over halvparten indikerer at de allerede har sett positive resultater. Men, de ser også utfordringer fremover, spesielt på å skille seg ut blant sine konkurrenter.

- Å skille seg ut for potensielle søkere er en stor utfordring, man må ha en klar strategi på hvem man er, hva man kan tilby og hvorfor kandidaten skal velge denne bedriften. Spesielt i Norge er det søkers marked, og de fleste yrkesaktive er passive søkere som ikke nødvendigs er på jakt etter nye utfordringer men som kan bli fristet med det rette budskapet, sier Jannicke Klock, prosjektleder for
Universum Norge.

De nordiske bedriftene har også et ønske om å bli mer synlig globalt, og nesten halvparten mener at det vil bli en utfordring å bygge sitt employer brand på et internasjonalt nivå de neste fem årene.  De ansatte innen HR mener også det er kritisk nødvendig at toppledelsen og marked/kommunikasjon er involvert i utviklingen og oppfølgingen av employer brandet til bedriften.

Analyse- og konsulentbyrået Universum gjennomfører undersøkelser blant studenter og yrkesaktive hvor arbeidsmarkedet blir kartlagt