Norges Kampsportforbund

Må kjempe om billett til wushu-VM i utlandet

Pressemelding   •   jun 01, 2011 08:52 CEST

Førstkommende helg reiser Jan-Rhoar Skjøndal fra Flaktveit IK Kampsport til Polen for å delta i Grand International Wushu Festival som arrangeres i Warszawa for å prøve å kvalifisere seg til Wushu-VM. Jan-Rhoar skal delta i klassen herrer -80 kg.

Helgen etter reiser han sammen med en større tropp fra Norge til Madrid for å delta i Madrid Open. Madrid Open er et viktig stevne for etter Madrid er det ikke flere muligheter til å kvalifisere seg til Wushu-VM som arrangeres i Ankara i Tyrkia 6.-15. oktober

Norges tropp til Madrid Open er :
Hoshang Fatah, Flaktveit  -65kg
Jan-Rhoar Skjøndal, Flaktveit -80 kg
Jose Aguilar, Bergen Vest -80 kg
Andre Shukla, Flaktveit – 80 kg
Lars Henrik Nesse, Flaktveit – 80 kg junior

Toril Bunsvik fra Flaktveit deltar som dommer og Michael Storebø fra Flaktveit er trener og lagleder for troppen.

Jan-Rhoar er et multitalent innen kampsport. Han er 20 år og har allerede rukket å tilegne seg de fremste ferdigheter innen kampsport. Wushu (eller kung fu som man ofte kaller det i vesten)  er hans hovedgren. Siden wushu er en blanding av flere kampsporter hevder Jan-Rhoar seg i flere grener. Jan-Rhoar har medaljer i nasjonale og internasjonale konkurranser innen boksing, fullkontakt karate, taekwondo, kickboking og K1. Jan-Rhoar vant Madrid Open i fjor

Sports-wushu
I de siste femti årene har wushu fått stor utbredelse også som konkurranseidrett, og i 2002 ble International Wushu Federation (IWuF)1 godkjent av IOC.

Konkurranseformene i wushu er taulo og sanshou. Taulo er en oppvisningsgren, der utøverne utfører bestemte mønstre med og uten våpen. Sanshou er kampdelen, der to utøvere går frikamp mot hverandre.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu og wushu er de fremste konkurranseidrettene.