Paradisreiser

Magisk møte med verdens største fisk - hvalhaien!

Pressemelding   •   des 01, 2015 15:10 CET

"Get ready!" Plutselig hersker det kaos rundt meg på båten; folk forsøker å feste maske og svømmeføtter på samme tid. Selv har jeg stått klar med svømmeføtter og masken på i baugen siste 20 minuttene, i ren frykt av å gå glipp av noe.

"Can I jump?!" roper jeg over kaoset, "GO!" får jeg til svar, - øyeblikket senere treffer jeg vannflaten.
Vi er på Maldivene og en stor drøm er i ferd med å gå i oppfyllelse.

Jeg skulle gjerne fortalt at mitt første møte med den vennlige undervannskjempen var langt mer elegant enn det faktisk ble, for i det jeg treffer vannet mister jeg masken, og mens jeg jeg fomler med snorkel og maske full av vann, så har resten av gruppen passert meg med mange timeter.

Plutselig ser jeg en stor gruppe med snorkler i vannflaten som kommer rett mot meg, utstyret er endelig på plass, - jeg dykker; og der er hun! Rett under meg, med kun halvannen meter mellom oss svømmer hun; sakte og grasiøst.

Jeg syns hun er vidunderlig vakker! Og i noen få øyeblikk, - innen resten av gruppen med snorklere og dykkere tar oss igjen, føles det som om det kun er jeg og denne, store prikkete skapningen under meg i det klare blå vannet som omslutter oss. Adrenalinrushet blader seg med en følelse av ren lykke!

Jeg klarer ikke å anslå størrelsen, men hun er stor, - senere får jeg vite at hun er ca. 6-7 meter, og trolig ikke fullvoksen enda.

Å svømme med hvalhai har lenge vært en drøm, men slettes ingen selvfølge da dette er en sjelden art som er vanskelig å observere.
Hvalhaien er verdens største fisk, den er ufarlig, og trives best i farvann med temperaturer over 22 grader.
Forholdene her på Maldivene er ideelle for hvalhaien, og øygruppen har flere passasjer som er spesielt kjente for å kunne oppleve dette fantastisk vakre dyret på nært hold.

Det er mange svømmere i vannet sammen med meg, men strenge retningslinjer er gitt og de blir heldigvis overholdt.
Hvalhaien virker ikke stresset eller sjenert av at vi er rundt henne, snarere nysgjerrig.
Vel vitende om at hva vi betaler for å være med på denne utflukten er midler som benyttes for å bevare arten, så er dette i alle henseende en fantastisk opplevelse!

Jeg har svømt med hvalhai i dag og kan krysse av et nytt punkt på min "Bucket list"!

Hvalhai (Rhincodon typus) er verdens største fisk. D
Hvalhaien kan bli mer enn 12 meter lang og veie over 20 tonn. Den er en sjelden fisk og lever langs kysten i varmere strøk i Altanterhavet, Stillehavet og Det indiske hav. Hvalhaien lever av plankton og småfisk.

Paradisreiser startet sin virksomhet i 2001. Paradisreiser AS er medlem av Reisegarantifondet og Virke/Norsk Reiselivsforum.

Paradisreiser har spesialisert seg på reiser til Seychellene, Mauritius, Maldivene, Bora Bora/Fransk Polynesia, Kenya, Tanzania, Zanzibar, Sør-Afrika, Uganda, Mosambik, Victoria Falls (Zambia og Zimbabwe), Botswana, India, Thailand, Vietnam, Laos, Mosambik, Oman, Dubai, Abu Dhabi og Doha.

Som en velrenommert turoperatør har vi gode avtaler med våre solide samarbeidspartnere: flyselskap, hotell og lokale representanter/agenter. Du som kunde vil nyte godt av disse avtalene, både når det gjelder pris og kvalitet. Vi legger vekt på god bransjekunnskap og personlig service. Våre dyktige reisekonsulenter besøker våre destinasjoner og bosteder jevnlig. Dette gjør oss i stand til å finne best mulig reisealternativ for våre gjester.