EIDSVOLL PLAYBACKTEATERFORENING

Mangfoldige stemmer i jubileumsåret «Teater for inkludering og mangfold»

Pressemelding   •   feb 07, 2014 11:29 CET

Mangfoldige stemmer i jubileumsåret

I Jubileumsåret 2014 er det mye spennende som skjer i Eidsvoll. Både Stortinget og kommunen er opptatt av at Grunnlovsjubileet skal være inkluderende og nå bredt ut til ulike deler av befolkningen. I Eidsvoll er Synne og Jan Platander aktivt involvert i prosjektet «Teater for inkludering og mangfold - mot 2014». Dette har blant annet ført til at Eidsvoll har en egen flerkulturell playbackteatergruppe, Teater Mango. I 2013 ble også Eidsvoll Playbackteaterforening etablert. Prosjektet har fått støtte fra både Teatermangfold (Norsk teaterråd) og Eidsvoll kommune, og i mai presenteres forestillingen «Stemmer» som bidrag til jubileumsfeiringen.I samarbete med Eidsvoll 1814

Siden høsten 2012 har deltakere med ulik språklig og kulturell bakgrunn fått opplæring i playbackteater og begynt å gi forestillinger for publikum. Historier fra virkeligheten fortelles og dramatiseres som improvisert teater. Grunntanken er at alle bærer historier som er verd å dele. Vi setter ord på våre erfaringer fra våre ulike ståsted og perspektiv. I playbackteater lyttes det fokusert, og ofte kjenner vi igjen oss i hverandres fortellinger. Det skaper tilhørighet. Når vi lever oss inn i andres opplevelser, bygges det broer og skapes forståelse, uansett om opplevelsen er lik eller ulik vår egen. Språk og kultur kan lett bli hinder i kommunikasjonen. I prosjektet jobber vi med å overbrygge slike hinder og møtes som mennesker på lik linje. Alles stemmer er viktige. Alle har noe å si!

Noen av historiene fra prosjektet finnes med i det nyskrevne teaterstykket «Stemmer». Forestillingen tar utgangspunkt i autentiske historier fra deltakere i prosjektet. Stemmer fra innvandrere og nordmenn i dag møter stemmer fra fortiden i en forestilling om identitet, frihet og tilhørighet i en verden i stadig forandring. Hva vil det egentlig si å være menneske? Hva betyr det å høre til? Dette er noen av spørsmålene forestillingen vil belyse.

Synne Platander står for manus og regi, og på scenen møter vi skuespillere fra Teater Mango. Forestillingen presenteres i Wergelands Hus på Eidsvoll Verk 21., 22. og 24. mai i år.

Platander Samspill & Utvikling

Vi agerer sammen med olika PT kompanier i Skandinavien

Vi regisserer lærende samtaler, erfaringsdeling, visjonsarbeid, veiledning, coaching, rolletrening og teambuilding.

Vi fasiliterer ditt seminar, din konferense, kurs eller andre events, for større engasjement og delaktighet.