Matenerklar.no

Matenerklar.no donerer mat

Pressemelding   •   nov 01, 2010 16:29 CET

Matenerklar.no donerer mat

I mai ble abonnementstjenesten på mat Matenerklar.no lansert i Norge, med de første leveringene i Stor-Oslo. Tjenesten er basert på det svenske Middagsfrid-konseptet hjelper barnefamilier med å lage sunn mat raskt ved å levere råvarer og oppskrifter til fem middager til fire personer en gang i uken.

I Norge utvidet Matenerklar i august med nye områder i Bergen og i Lillestrøm, Skjetten, Strømmen. I dag feirer vi vår salgssuksess med å donere mat til familier gjennom Fattighuset i Oslo.

Bærekraftig utvikling
Matenerklar har som ambisjon for selskapet å ta ansvar for hvordan vi påvirker samfunnet ut fra både et økonomisk, miljømessig og sosialt perspektiv. Vår ideologiske drivkraft er sterk. Derfor et det en selvfølge for oss å arbeide med flere sider av bærekraftig utvikling sier daglig leder Hans Horndalsveen i Norge.

Vi feirer at vi når våre salgsmål ved å donere mat til familier som er dårligere stilt enn andre. I Oslo vil vi i dag donere mat gjennom Fattighuset til to familier som får hver sin en gratis ukesleveranse.  For familiebedriften Matenerklar var det naturlig å finne nettopp familier som vi kunne hjelpe med vår mat direkte. – I Sverige har vi gjennom de tre første årene donert mat til en verdi av mer enn 400 tusen svenske kroner gjennom passende organisasjoner forteller Hans Horndalsveen i Norge. Det er en glede for oss å kunne følge de svenske forbildene også her og vi gleder oss til å donere mer mat i Norge ettersom vi fortsetter vår suksess.

Miljømessig har vi også klare mål:

-       Minimere mat som kastes. Gjennomsnittlig kaster norske husholdninger 20-40% av maten som kjøpes inn. Våre menyer er planlagt som en helhet slik at kundene reduserer dette vesentlig, også fordi man har færre impulsinnkjøp

-       Minske utslipp fra transport av mat ved å ha felles, effektiv utkjøring av mat fremfor mange individuelle handleturer

-       Velge klimasmart mat ved å redusere bruk av storfekjøtt. Produksjon av 1 kg storefekjøtt skaper 17 kg CO2. Ved å bruke fisk, vegetarretter og kylling hver uke og ved å bytte ut storfekjøtt med gode alternativer som lam, vilt og svin reduserer vi CO2 avtrykket betraktelig.

-       Klimakompensere hele virksomheten er gjort i Sverige og vi vurderer nå også dette for Norge.

For nærmere spørsmål, ta kontakt med daglig leder i Matenerklar.no, Hans Horndalsveen på mobil 907 25 865 eller mail hans.horndalsveen@matenerklar.no

Matenerklar.no leverer fem ferdig planlagte middager på døren  - med oppskrift og råvarer. tilbyr levering hjem på døren av ferdig planlagte matposer med tilhørende oppskrifter. Kundene får tid til å lage god, sunn og klimasmart mat av beste kvalitet og får samtidig en god samvittighet. Vi arbeider også for en større bevissthet om hva som klimasmart mat. For oss er det ekte matglede. Matenerklar.no er et datterselsap av familieselskapet Middagsfrid som ble grunnlagt i Stockholm i 2007 og leverer i dag sunne råvarer til familier i Sverige, Danmark, Tyskland og Norge.

Fakta om tjenesten

• Friske råvarer leveres med oppskrifter for fem middager til fire personer. Maten leveres på døren med kjølebil mandag ettermiddag/ kveld.
  • Du får ordentlige råvarer, ofte nærprodusert og økologisk dyrket. Dessuten er så mye som mulig økologisk, ikke grønnsaker som er dyrket i oppvarmede og energikrevende drivhus. Hver uke får du en rett fra fire ulike kategorier; kjøtt, fisk og fjørfe, samt en lekker vegetar-rett, som for eksempel lasagne med mozzarella og cole slaw, eller havre- og speltpannekaker.
  • Vi unngår selvfølgelig kunstige tilsetningsstoffer og såkalte light-produkter som ofte inneholder modifisert stivelse og andre tilsetningsstoffer som kroppen ikke kjenner igjen.

Matenerklar.no leverer fem ferdig planlagte middager på døren  - med oppskrift og råvarer. Kundene får tid til å lage god, sunn og klimasmart mat av beste kvalitet og får samtidig en god samvittighet. Vi arbeider også for en større bevissthet om hva som klimasmart mat. For oss er det ekte matglede. Matenerklar.no er et datterselsap av familieselskapet Middagsfrid som ble grunnlagt i Stockholm i 2007 og som i dag leverer sunne råvarer til familier i Sverige, Danmark, Tyskland og Norge.