Norges Kampsportforbund

Medaljer i fersk kampsport

Pressemelding   •   aug 16, 2013 10:33 CEST

Utøvere fra Halden Taido klubb imponerte stort i VM i Taido som ble arrangert i Helsingfors i Finland i første uke i august. De vant gull i klassen Tenkai, som er en form for avtalt kamp mellom seks personer. Utøverne tok også sølv i kvinneklassen i Hokei(oppvisning). De vant bronse i samme disiplin i klassen for yngre utøvere og tok en bronse i klassen Jissen (kamp) for herrer.

Taido er en internasjonal sport med ca 4000 aktive medlemmer fordelt på 12 land.  I Norge er Taido i ferd med å etablere seg som en  egen kampsport, og er organisert i Norges Kampsportforbund

Gullaget fra Halden bestod av Leif Nilsson, Jörn Krosvik, Anna Löfgren, Henrik Andersson, Akkanat Jensen og Per Genberg

Anna Löfgren tok sølv i Hokei.
Natalie Johansson fikk bronse i Hokei (mix)

Akkanat Jensen  kapret bronsen i JIssen for herrer

Taido er en forholdsvis moderne japansk kampsport med røtter fra karate. Grunnleggeren sies å være Seiken Shukumine (1925-2001). Taidoteknikkene er basert på dynamiske bevegelser. Dette innebærer å vri kroppen rundt egen akse for å unngå angrep, samtidig som det fører til energi til motangrep.

I kamp (Jissen) beveger man seg ikke bare sidelengs, men også i luftrommerover og under motstanderen. Taido kalles derfor for en 3-dimensjonell kampsport. Angrep med slag- og sparkteknikker, svep og lignende utføres fra bakken i liggende posisjon, stående eller i luften.

Det konkurreres i kamp og i oppvisning. I Norge er Taido organisert i Norges Kampsportforbund. Taido og kampsportforbundet  arbeider  for fullt med å etablere idretten i Norge

Leif Nilsson 99 34 84 66

Bilde: Utøvere fra Halden Taido klubb

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.