Nyhetstips

MediStims nye billeddiagnostikk produkt VeriQC er klarert for salg i Japan.

Pressemelding   •   jan 28, 2010 09:23 CET

MediStim har mottatt bekreftelse fra sin Japanske distributør at selskapets nye produkt VeriQC er
klarert for salg i det Japanske markedet. Dette betyr at Ministry of Health, Labor and Welfare (MHLW) som er tilsvarende japanske helsemyndigheter, har klarert produktet.

VeriQC er MediStims nye generasjon kvalitetssikringssystem til bruk ved hjerte- og kar-
kirurgi. Systemet kombinerer "state of the art" blodstrømsmåling med en ny ultralydsbasert
avbildingsfunksjonalitet. Ved å kunne visualisere vil det bli enklere å planlegge, kvalitetssikre og
gjennomføre et inngrep. VeriQC er et nytt verktøy som kan bidra til å øke kirurgisk presisjon og kvalitet.
I tillegg til hjerte bypass kirurgi, vil VeriQC også ha anvendelse innen andre kirurgiske inngrep, som for eksempel ventil kirurgi, transplantasjons kirurgi og medfødte hjertefeil. Med CE godkjenning og klarering i Japan på plass kan MediStim nå selge VeriQC i både Europa og Japan.

Det nye utstyret mer enn dobler MediStims markedspotensial både på grunn av nye anvendelsesområder, men også fordi verdien på systemet øker vesentlig sammenlignet med VeriQ uten avbildings funksjonalitet. MediStim søker også klarering fra Food and Drug Administration (FDA), som er de amerikanske helsemyndigheter, om klarering for salg av VeriQC i USA.

Av selskapets omsetning i Asia per 3 kvartal 2009 var 77 % av salget til Japan. Japan utgjør et vesentlig marked for MediStim, med ca 400 sykehus som utfører hjertekirurgi, og det utføres ca 36000 operasjoner per år. MediStims utstyr benyttes i dag på omtrent halvparten av disse operasjonene. Det er forventet at en stor andel av sykehusene vil bytte ut sitt gamle utstyr til VeriQC. MediStims produkter er vel akseptert i det Japanske markedet og selskapet er optimistisk med tanke på fremtidig salg av VeriQC i Japan.

Source: Millistream