Norges Kampsportforbund

Melding til alle redaksjoner

Pressemelding   •   nov 14, 2010 21:27 CET

Norges Kampsportforbund opplever fra tid til annen at det står i media om utøvere som har representert sin kampidretts landslag og vunnet internasjonale medaljer for Norge - uten at dette faktisk er tilfelle! Dette er misvisende og gir et feil inntrykk av de faktiske forhold.

Det finnes et stort mangfold av kampidretter med mange idrettsgrener og stilarter. Det kan derfor være vanskelig for publikum og media å holde seg orientert om hvilke aktiviteter og arrangementer som er de offisielle.

Det eksisterer organisasjoner/stilarter utenfor NIF/NKF som også arrangerer konkurranser innen ovennevnte kampidretter. Slike stevner er som regel organisasjons/stilartsmessig begrenset, noe som kan prege det idrettslige nivå, og det konkurreres innen et regelverk som avviker fra den offisielle standarden. Vi har derfor utarbeidet informasjon om IOC- og GAISF-anerkjente kampidretter innen Norges Kampsportforbund som kan være til en hjelp for redaksjonen. Dette kan med fordel publiseres.

Norgesmester og kongepokal
For å bli offisiell Norgesmester, innen taekwondo, karate, wushu, jujutsu eller kendo, må vedkommende delta i de offisielle Norgesmesterskap som arrangeres i regi av NKF. For å kunne delta i offisielle mesterskap må man være medlem av en klubb som igjen er medlem av forbundet. Det utdeles kongepokaler kun innen NKF sine offisielle konkurranseprogram. Den

første kongepokalen ble utdelt i karate i 1982 og den første i taekwondo i 1993. Den første kongepokalen i wushu ble delt ut i 2007, mens den første i jujutsu ble delt ut i 2009.

Norges kampsportforbund arrangerer følgende offisielle Norgesmesterskap:

Norgesmesterskap i WTF Taekwondo som er den olympiske idretten.
Norgesmesterskap i ITF Taekwon-Do
Norgesmesterskap i karate
Norgesmesterskap i fullkontakt karate
Norgesmesterskap i jujutsu
Norgesmesterskap i Wushu
Norgesmesterskap i Kendo

Kvalifisering til EM, VM og OL
Den eneste måten å bli offisiell Europamester, Verdensmester eller Olympisk mester på er å delta i mesterskap i regi av de internasjonale GAISF- og IOC-anerkjente særforbundene. For å kvalifisere seg til EM, VM og OL kreves deltakelse i offisielle konkurranser i regi av NKF. For å kunne delta i offisielle mesterskap må man være medlem av en klubb som er medlem av forbundet. Det er landslagsledelsen i samarbeid med sportssjefen som tar ut representasjonsutøvere til Nordisk, EM, VM og OL-kvalifiseringer. Uttaket til OL gjøres av toppidrettssjefen i Olympiatoppen etter innstiling fra NKF.

Kontaktpersoner:
President: Trond Berg 905 22 584
Generalsekretær: Trond Søvik 934 39 743
Sportssjef: Dag Jacobsen 922 55 988

Kampsport i vekst
Stadig flere lar seg begeistre av japanske kamprop, koreanske sparkteknikker og kinesisk filosofi. I dag er det nesten 60.000 medlemmer som driver med en eller annen form for kampidrett under Norges Idrettsforbund og Olympiske og Paralympiske Komité (NIF) - herav 30.000 medlemskap innen taekwondo, karate, wushu, jujutsu, m.fl. i Norges Kampsportforbund.

Norges Kampsportforbund
Norges Kampsportforbund (NKF) er med sine nesten 30.000 aktive det største særforbundet innen kampsport og er det 10 største særforbundet innen Norges Idrettsforbund (NIF). NKF er et fleridrettsforbund og har i løpet av de siste 10 årene mer enn doblet medlemsantallet. Forbundet har kontorer på Ullevål stadion og har regionskontor på Idrettens Hus i Bergen. Forbundet har godkjenning fra Kulturdepartementet til å organisere kampaktivitet som tillater knockout. I offisiell konkurransesammenheng gjelder dette p.t. for taekwondo (nasjonalt/internasjonalt) og karate (nasjonalt). Det er kun innen NKFs stevner det er mulig å oppnå kongepokal og å kvalifisere seg til offisielle internasjonale mesterskap.

Informasjon om Taekwondo
I Norge finnes det to hovedretninger innen taekwondo og begge er organisert i Norges Kampsportforbund. World Taekwondo Federation (WTF) organiserer den offisielle taekwondo som står på det olympiske programmet. Den andre grupperingen følger Internasjonal Taekwon-Do Federation (ITF) og er å regne som en egen stilart. Det er kun WTFtaekwondo som organiserer fullkontakt konkurranser.

Taekwondo - idrett på det Olympiske program
Fra å være en gammel tradisjonell koreansk kampkunst som ble benyttet i militæret har taekwondo utviklet seg til å bli en Olympisk idrett. Taekwondo betyr ”kunsten å sparke, blokkere og slå ”. Med over 70 millioner utøvere i 194 nasjoner er taekwondo en av de 10 mest utbredte idretter i verden. Hvert år arrangerer NKF offisielt NM i kamp og mønster hvor det deles ut to kongepokaler til henholdsvis beste dame og herre utøver. Taekwondo arrangerte sitt første offisielle NM i Nadderudhallen i 1985.

Mønster er en krevende teknisk idrett innen oppvisning som går ut på at utøvere konkurrerer mot hverandre ved å vise et innøvd program med taekwondo teknikker. Konkurransen er oppdelt i beltegrader, alder og kjønn. Den utøver som oppnår høyest poengsum vinner. I kamp konkurrer man direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for både kvinner og menn. Man konkurrerer i 3 runder à 2 minutter. Den som får inn flest treff på sin motstander, alternativt knock-out, vinner kampen. Denne konkurranseformen står på OLprogrammet.

NKF er medlem av European Taekwondo Union (ETU) og World Taekwondo Federation (WTF). ETU består av 50 nasjoner som annethvert år arrangerer EM i kamp og i mønster. Siste EM i kamp ble avholdt i St. Petersburg i Russland i mai 2010. Når det gjelder mønster ble siste EM arrangert i Portimao i Portugal i november 2009 der Jan Åge Østby fra Solør Taekwondo klubb vant bronsemedalje. Neste EM i mønster arrangeres i Italia i mai 2011.

WTF består av 194 nasjoner som annethvert år arrangerer VM i kamp og hvert år VM i mønster. Siste VM i kamp ble avholdt i København i oktober 2009 med utøvere hele fra 143 nasjoner, noe som er rekorddeltagelse. Nikolina Kursar fra Mudo Furuset & Tveita vant bronsemedalje. Neste VM arrangeres i Korea i mai 2011. Siste VM i mønster ble avholdt i Tashkent i Uzbekistan i oktober 2010 hvor Jan Åge Østby fra Solør taekwondo klubb kom på en 6. plass. Neste VM i mønster arrangeres i Russland i 2011.

Veien til OL
Hvert fjerde år avholdes det OL i kamp i regi av WTF og IOC. Etter å ha vært prøveidrett under OL i Soul og i Barcelona, ble taekwondo tatt opp som offisiell OL-idrett fra 2000 i Sydney hvor Trude Gundersen vant OL-sølv. I sommer-OL i Athen i 2004 kom Nina Solheim til kvartfinalen der hun ble skadet og måtte trekke seg fra resten av mesterskapet. I sommer-OL i Beijing vant Nina Solheim OL-sølv.

Norge er ranket som 11 beste nasjonen i verden
Med tanke på at over 70 millioner utøvere trener taekwondo i 194 nasjoner og at kun 62 menn og 62 kvinner kan kvalifisere seg er Norges resultater en kjempeprestasjon. Med 2 OL-sølv og en kvartfinale er Norge ranket på 11 plass etter olympiske resultat.

OL
I OL er deltakelsen begrenset til 62 menn og 62 kvinner. I tillegg er det 4 wild card slik at det kun er 128 utøvere som deltar i selve OL. Konkurransen er oppdelt i 4 vektklasser for damer og 4 for herrer, mens det i VM er 8 vektklasser pr kjønn. OL-klassene er:

Kvinner: -49-57-67 +67 kg
Herrer : -58-68-80 + 80 kg

Hvert land kan maksimalt stille med 2 damer og 2 herrer i OL. For å komme til OL må nasjonen sikre seg kvoteplasser. Når det gjelder Norge kan kvoteplasser tilegnes ved å komme blant de tre beste i sin klasse i verdenskvalifiseringen eller i verdensdelskvalifiseringen for Europa. Når det gjelder verdensdelskvalifiseringen for Asia og Pan America er det de tre beste som får kvoteplass, mens i Afrika er det kun de 2 beste som får kvoteplass. I Verdensdelskvalifiseringen for Oceania er det kun vinneren som får kvoteplass. Hvert land kan delta i en verdenskvalifisering og i en regional verdensdelskvalifisering. Norge skal delta i Verdenskvalifiseringen som arrangeres i Baku i Azerbaijan i juli 2011 og Verdensdelskvalifiseringen for Europa arrangeres i Kazan i Russland høsten samme år. I alle offisielle taekwondo mesterskap konkurrerer man etter de internasjonale WTF -reglene.

Internasjonal Taekwon-Do Federation (ITF)
I regi av Norges Kampsportforbund arranger ITF Taekwon-do hvert år Norgesmesterskap i sin stilart. De arrangerer norgesmesterskap i mønster, spesialteknikker og sparring hvor de konkurrer etter semikontaktregler

Karate
Karate er et kamp- og selvforsvarssystem som er utviklet gjennom flere tusen år til å bli en moderne kampsport som er blitt anerkjent som OL-idrett. Karate betyr ”den tomme hånds vei.” Hvert år arrangerer NKF offisielt NM i konkurranseformene kumite og kata hvor det deles ut kongepokaler i begge formene til henholdsvis beste dame og beste herre utøver. Kata er en meget krevende teknisk idrett innen oppvisning. Utøvere konkurrerer mot hverandre ved å vise et innøvd program med karate teknikker og den som utfører det beste programmet vinner.

I kumite konkurrer man direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for både damer og herrer. Fra 2007 konkurreres det i fem vektklasser for kvinner og 5 for menn. Man konkurrer i én runde à 3 minutter for senior menn og 2 minutter for senior kvinner og juniorer. Den som får inn flest treff vinner kampen og det er kun tillatt med markering (semikontakt).

NKF er medlem av European Karate Federation (EKF) og World Karate Federation (WKF). EKF består av 53 medlemsnasjoner som årlig arrangerer det offisielle EM for kata og kumite. Siste EM for seniorer ble avholdt i Athen i Hellas i mai 2010, Neste EM skal arrangeres i Zurich i Sveits.

WKF består av 182 nasjoner som annethvert år arrangerer det offisielle VM for kata og kumite. VM avholdes i Beograd i Serbia. Neste VM arrangeres i Paris i november 2012

Fullkontakt karate
Som et supplerende tilbud til semikontakt karate arrangerer NKF hvert år offisielt Norgesmesterskap innen fullkontakt, samt 2 Norgescupstevner. Det første offisielle Norgesmesterskapet innen fullkontakt i regi av NKF ble arrangert i 2006. Neste NM arrangeres i Oslo i mars 2011.

Wushu
Wushu er en ny og spennende konkurranseidrett i Norge som NKF er i ferd med å etablere. Norge ble offisielt medlem av International Wushu Federation (IWuF) på kongressen i Hanoi i 2005. Wushu er opprinnelig gammel kinesisk kampkunst som etter hvert har blitt en Olympisk idrett. Wushu kan spores helt tilbake til år 3000 f.kr. og er nasjonalsport i Kina. Innen Wushu finnes to hovedretninger, den klassiske som inneholder ca 500 ulike stilarter, og den moderne som er tilpasset som konkurranseidrett. I 1990 ble IWuF formelt stiftet for å videreutvikle wushu som konkurranseidrett. I dag har IWUF 139 medlemsnasjoner og idretten er anerkjent av IOC som olympisk idrett, men står ikke på OLprogrammet. Under OL i Beijing 2008 inngikk wushu i det offisielle kulturprogrammet.

Som konkurranseidrett er wushu i dag inndelt i to hovedidrettsgrener; Taolu (mønster) og Sanshou (kamp). Sanshou er en fullkontaktidrett med både slag, spark, grep og nedlegginger hvor to utøvere konkurrerer mot hverandre i forskjellige vektklasser. 11 vektklasser for herrer og 3 for kvinner. Konkurransen er på tre runder a 2 minutter på en matte som er 8 x 8 meter. Den utøveren som vinner to runder vinner kampen. Utøverne blir tildelt 3, 2, eller 1 poeng utfra hvor avanserte teknikkene er.

Taolu er en oppvisningsidrett hvor man viser wushu teknikker med akrobatiske momenter, med og uten våpen, på en matte som er 14 x 8 meter. Man får poeng etter vanskelighetsgrad, rytme og koreografi. Annethvert år arrangeres det EM og VM.

NKF er medlem av European Wushu Federation (EWuF) og International Wushu Federation (IWuF). EWuF består av 37 nasjoner og arrangerer EM annethvert år. Siste EM ble arrangert i Antalya iTyrkia i mars 2010. Neste EM arrangeres i 2012. IWuF består av 139 medlemsnasjoner og arrangerer VM annethvert år. Siste VM ble arrangert i Toronto i Canada i oktober 2009. Neste VM arrangeres Antalya i Tyrkia i oktober 2011.

IWuf arrangerer også annethvert år VM for tradisjonelle kampformer. Det første tradisjonelle VM ble arrangert i Zhengzhou i 2004 med 2100 utøvere fra 62 nasjoner. Det siste tradisjonelle VM ble arrangert 16-20 oktober i Shiyan i Kina med 2200 utøvere fra 83 nasjoner. Kim Gibson fra Mudo Torshov vant bronse i klassen ”Shaolin” herrer 18-40. Hvor og når det neste tradisjonell VM blir bestemt på kongressen i Antalya i Tyrkia i forbindelse med VM høsten 2011. I Norge har NKF akkurat startet opp med wushu konkurranser. Det første offisielle NM ble arrangert 14. oktober 2007 i Bergen. Det første offisielle Nordiske mesterskapet innen wushu ble arrangert i Oslo 6. mai 2007.

Jujutsu
Jujutsu er et kollektivt begrep for tradisjonell kampkunst fra det gamle Japan. Begrepet jujutsu oppstod først på 1600-tallet når kunsten i større grad ble systematisert i skoler/institusjoner. Jujutsu er moderkunsten til judo, aikido, m.fl. Begrepet ”ju” henspeiler polaritetene og kan oversettes med myk, smidig, fleksibel og ”jutsu” med teknikk, ferdighet eller dyktighet. Internasjonalt standardiserte konkurranseregler er utviklet og ligger til grunn for to

konkurranseformer; Duo og Fighting
Duo er en meget krevende teknisk idrett innen oppvisning som går ut på at to par konkurrerer mot hverandre. Hvert par viser innøvde jujutsu teknikkprogrammer på kommando fra en dommer. Dette gjøres i fire omganger og det paret som scorer flest poeng vinner. Det konkurreres i herre, dame og mix klasser.

I fighting konkurrer man direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for både damer og herrer. Man konkurrer i 2 runder à 2 minutter. Konkurranseformen inneholder både slag, spark, kast og grep hvor den som scorer flest poeng vinner. Kun semikontakt tillates på slag/spark delen.

Hvert år arrangerer NKF offisielt NM i Duo og Fighting. Jujutsu arrangerte sitt første offisielle NM duo i Trondheim i 2000 og det første offisielle NM i fighting i Fredrikstad i 2001. Neste NM arrangeres i Kristiansand oktober 2010. NKF er medlem av Ju-Jitsu International Federation (JJIF) som annethvert år arrangerer offisielt

EM og VM i både duo og fighting. VM arrangeres i St. Petersburg i Russland i november 2010. EM arrangeres våren 2011, men sted og dato er ennå ikke avgjort. Jujutsu er kjent under flere navn hvorav jujutsu er lydskriften. Den latiniserte formen er jiujitsu.

Syntesen jujitsu/ju-jitsu er også i bruk i andre varianter.

Moderne Kendo
Mot slutten av 1800-tallet fantes alle elementene man finner i moderne kendo, rustningen og bambussverdet har ikke forandret seg nevneverdig siden da.
I 1872 fikk Sakibara Kenkichi tillatelse til å organisere noe han kalte Gekken Kaisha, ”Fektekompaniet”, og han fikk holde offentlige demonstrasjoner og konkurranser. Det viste seg at dette var populært og det dukket opp flere slike grupper.

Tokyo-politiet tok i bruk kendo som en del av sin opplæring i 1879. Politiet hadde behov for et standardisert treningsopplegg for sine rekrutter og dette bidro i sterk grad til at det ble utviklet en homogenisert, mer sportsfokusert kendo basert på de mest fremtredende sverdskolene på den tiden. En hel del kenshi fra de forskjellige skolene kom sammen og utformet et sett med kata som er grunnlaget for det vi gjør i dag. Denne utviklingen fra mange særegne skoler til den standardiserte formen vi i dag kaller kendo ble i all hovedsak drevet frem av politiets behov på den tiden, men også i noen grad av undervisningsministeriet (Mombushô) som innførte kendo som fysisk fostring i skolen.

Før og under andre verdenskrig ble kendo, eller gekken (strengt sverd) som det også ble kalt, utnyttet av nasjonalister (og regjering) til å ”utdanne” og rekruttere tilhengere som ble indoktrinert med nasjonalistisk propaganda. Dette førte til at kendo sammen med de fleste andre budo-arter ble forbudt i Japan under den amerikanske okkupasjonen frem til begynnelsen av 50-tallet.

Kendo ble endret for å bli mer i takt med tiden og for å bli kvitt nasjonaliststempelet. Det ble for eksempel lagt mer vekt på kendo som konkurranseidrett. Det japanske kendoforbundet, Zen Nippon Kendo Renmei (ZNKR), ble stiftet i oktober 1952.

Det internasjonale kendoforbundet, IKF, ble stiftet i 1970 og det første verdensmesterskapet ble arrangert samme år i Tokyo. VM har vært arrangert hvert 3. år siden 1970. Det europeiske kendoforbundet ble stiftet i 1974. Det arrangeres EM hvert år det ikke er VM.

Shiai –Konkurranseutøvelsen
Kampene foregår innenfor et eget kampområde -Shiai-jo med dimensjonene 9-11x9-11m. Hver kamp varer inntil 5 minutter eller til en av deltagerne har fått to poeng. Det er tre dommere med flagg i shiai-jo. For å få et gyldig treff på motstanderen, må en med den fremre delen av Shinaien treffe følgende definerte mål på kroppen:

Toppen på hodet (men)
Begge håndledd (kote)
Magen (do)
Stikk mot strupen (tsuki) med spissen av Shinai.

Alle treffpunktene er godt beskyttet av rustningen. For at treffet skal vurderes som poeng må to dommere markere at de mener at det er et poengtreff. For at det skal vurderes som gyldig poeng må man treffe et av de nevnte områdene samtidig med utrop (Kiai) og at man setter foten i golvet(fumikomi). (Dette kalles Ki-ken-tai-ichi) Samtidig må man ha tilstedeværelse (Zanshin) i forhold til for å kontrollere gjenomføringen av hugget.

Kendo i Norge
Kendo en sport for både kvinner og menn i alle aldre. Det legges vekt på å styrke, kropp og sinn. Man læres å verdsette høfliget og respekt og det oppfordres til sportslig og personlig selvutvikling. Følgende klubber tilbyr instruksjon i Kendo i Norge: Bergen Kendo, Holmlia Kendo, Kristiansand Kendo, Mandal Kendoklubb, Notodden Kendo, OSI Kendo, Oslo Kendo, Sør-vest Kendo Stavanger og Trondheim Kendoklubb.

Det arrangeres NM hvert år i åpen klasse individuelt og lagkonkurranse med tremannslag. Når antallet tilsier det, arrangeres det også egne klasser for kvinner, kyu-graderte og junior. Det første offisielle Norgesmesterskapet i regi av Norges Kampsportforbund ble arrangert i 2010.

Oversikt over vinnere av kongepokaler

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu og wushu er de fremste konkurranseidrettene.