Kondomeriet

Menn er mer åpne for bruk av sexleketøy enn kvinner

Pressemelding   •   jan 26, 2017 10:31 CET

I følge nye undersøkelser kommer det frem at menn er mer åpen for bruk av sexleketøy for å sprite opp sexlivet enn hva kvinner er.

Kondomeriet har i samarbeid med Brand Cognition og Norstat gjort en landsomfattende undersøkelse om nordmenns sexliv. De fleste synes det er helt greit å bruke sexleketøy for å forbedre sitt sexliv. Hele 79 % av Norges befolkning syns faktisk det er helt innafor med sexleketøy. Det som var litt oppsiktsvekkende var resultatet rundt kvinners bruk og oppfattelse av det.

Mer aksept hos menn?

Den største brukeren av sexleketøy er kvinner, der hele 69 % sier de har brukt et sexleketøy alene eller med partner, mot 62 % av menn. Kvinner oppgir også at de i større grad enn menn at de opplever å få orgasme lettere ved bruk av sexleketøy (42 % kvinner mot 25 % menn som svarer det samme), men likevel svarer flere menn (84%) at de syns det er greit med bruk av sexleketøy enn hva kvinner (75%) syns. Menn er også generøse og synes i aller størst grad at det er greit at partneren bruker sexleketøy. Her svarer 87 % av menn at de synes dette er greit, mot «bare» 64 % av kvinnene som syns at partner skal kunne kose seg med noe ekstra.

- Sexleketøy for kvinner har for lengst blitt stuerent, men vi ser her at det er litt igjen før holdningene rundt dette er helt likestilt, sier presseansvarlig for Kondomeriet, Dorthea Berge.

Fakta: Bergensere er for øvrig de som er minst ivrig på at partneren skal bruke sexleketøy.

Kvinner trenger ofte ekstra stimulering

Kvinner svarte i større grad enn menn at det er ubehagelig å se reklame for sexleketøy når andre er til stede. Her svarer 51 % av kvinner at de er litt enig eller helt enig i at det er ubehagelig, mot 46 % av menn. Kvinner er dog den største forbrukeren og i tillegg trenger de mer hjelp fra sexleketøy for å oppnå klimaks. Det er jo tidligere konstatert at 75 % av kvinner trenger stimuli av klitoris ved samleie og 90 % ved onanering, for å oppnå orgasme. En vibrator hjelper til dette formålet og er en av de største kategoriene av sexleketøy som blir solgt. Vibratorer er for øvrig også det sexleketøyet som nordmenn har best kjennskap til, hvor hele 94 % sier de har hørt om vibratorer.

Vi har noe til felles!

Menn og kvinner har overraskende like preferanser av sexleketøy. På topplisten hos begge kjønn ligger nemlig sexhusken! Dette viser at nordmenn kanskje er mer lekne enn man skulle tro? Erotiske spill ligger henholdsvis på andreplass hos damene og tredjeplass hos mannfolkene etter kostyme, som også er damenes tredjeplass.

Ta kontakt med presseansvarlig Dorthea Berge for spørsmål og kommentarer.

Siden 1989 har Kondomeriet vært ledende innen salg av sexleketøy og erotikk i Norge. Vår oppskrift på suksess er å ta kundene på alvor, vi gir god service og er seriøse innen den bransjen vi representerer.

Vi ønsker å formidle vår kunnskap på en frigjort og leken måte. Det skal være enkelt for våre kunder å finne den informasjonen de ønsker. Dette gjør vi ved å være tilgjengelig med dyktige medarbeidere i våre butikker, på kundeservice og ha gode nettsider.

I dag består Kondomeriet av 10 butikker og en nettbutikk.