Sjofartsdirektoriatet

Menn over 40 dominerer dødsstatistikken

Pressemelding   •   feb 15, 2010 09:37 CET

I 2009 omkom 31 personer i fritidsbåtulykker i Norge. Bruk av flytevest kunne trolig reddet flere av disse.

Hele 25 av de totalt 31 omkomne i fritidsbåtulykker i 2009 var voksne menn.  Av de omkomne i 2009 var 28 menn, 1 kvinne og 2 barn.

Fall over bord og kantring ved bruk av små åpne båter, med 12 tilfeller hver, var den hyppigste årsaken til at personer havnet i sjøen og druknet. Mange av disse ville sikkert overlevd dersom de var påført flytevest.

-Vi anbefaler sterkt at personer som er ute i små åpner båter påfører seg flyteplagg. Statistikken viser at flyteplagg ofte er avgjørende for om en person som havner i vannet overlever, sier Bjørn Reppe som er underdirektør i avdeling for Sjøvett og fritidsfartøy i Sjøfartsdirektoratet.

Et positivt trekk ved statistikken var at kun 1 person av de 9 personene som ble undersøkt var alkoholpåvirket. De siste 10 årene har alkoholpåvirket omkomne vanligvis utgjort omlag halvparten av de undersøkte. Dette kan tyde på at holdninger også er i ferd med å endres på dette området, og at det er ikke lenger sosialt akseptabelt å kjøre båt i fylla. Den lovlige promillegrensen for å føre fritidsfartøy under 15 meter er som kjent 0,8.

Den 1. mai i år innføres obligatorisk båtførerbevis for personer født i 1980 eller senere.  Faller man i denne aldersgruppen er det viktig snarlig å ta båtførerprøven. Venter man kan man risikere å havne i kø sammen med mange andre som tilsynelatende ”sitter på gjerdet”.

Foto: Redningsselskapet

Last ned statistikk: Registrering_Dødsulykker_helår.pdf

Link - Info om båtførerbevis (obligatorisk fra 1.mai i år)

Link - Vis Sjøvett (nettside)