Norsk Varmepumpeforening

Mer enn 100 påmeldte til varmepumper i fjernvarme- og nærvarmeanlegg

Pressemelding   •   okt 26, 2010 09:10 CEST

Norsk Varmepumpeforening(NOVAP) arrangerer 4. november et fagseminar sammen med Norsk Fjernvarme og Energi Norge på Gardermoen. Og det er ingen tvil om at varmepumper som energikilde til fjernvarme- og nærvarmeanlegg er et høyaktuelt tema.

– Dette er utrolig morsomt, sier Bård Baardsen i NOVAP. Vi har nå passert over 100 påmeldte deltakere til Fagseminaret, og vi får nye påmeldinger hver dag. Deltagerne er i hovedsak fra fjernvarmeselskaper, energiselskaper, eiendomsselskaper, rådgiverselskaper, leverandører og kommuner. Seminaret vil være nyttig for alle aktører som er involvert i planlegging, prosjektering og drift av fjernvarme- og nærvarmeanlegg.

Betydelig potensial for bruk av store varmepumper

Deltagerne på seminaret vil få et overblikk over de viktigste faktorene som må vurderes ved etablering av et fjern- eller nærvarmeanlegg. Xrgia har utarbeidet en rapport om potensial for fjernvarme- og nærvarmeanlegg der også de ulike energikildenes potensial vurderes. Monica Havskjold presenterer hovedresultatene i rapporten. Det er en rivende teknologisk utvikling på store varmepumper som kan levere vann med en temperatur på over 70 grader. Gjermund Vittersø fra Thermoconsult gir en oversikt på status og fremtidsutsikter for denne type varmepumper.

Stor vekt på praktiske erfaringer

Det meste av seminarprogrammet består av praktiske eksempler på bruk av varmepumper med ulike energikilder i fjernvarme- og nærvarmeanlegg. Noen av selskapenes erfaringer, med drift av anlegg i over 20 år, vil være til stor nytte for aktører som vurderer å satse i dette markedet.

Program og eventuell påmelding finner man på NOVAPs nettsider www.novap.no

Kontaktperson:
Bård Baardsen