Digitalradio Norge AS

Merkeverksted for å få DAB i bil

Press Release   •   May 20, 2014 12:00 CEST

De fleste ønsker å bruke merkeverksted eller egeninstallasjon for å oppgradere bilradioen, viser en ny undersøkelse. Mer enn to millioner personbiler må oppgradere radioen i årene som kommer.

Nordmenn liker å høre radio i bil. For å ta inn radio som normalt etter nasjonal FM-slukking må mange oppgradere bilradioen til DAB+. Men hittil er det kun 26 prosent som har undersøkt om bilradioen vil fortsette å fungere ved nasjonal FM-slukking. Det kommer frem av en spørreundersøkelse som er gjennomført av TNS Gallup for Digitalradio Norge.

- Vi anbefaler folk å undersøke oppgraderingsmulighetene allerede nå.  Det finnes mange radioløsninger og det er viktig at alle finner den løsningen som passer best i bilen, sier Mari Hagerup, kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge.

Undersøkelsen er gjort i første kvartal 2014 og kartlegger i hvilken grad nordmenn er forberedt på å  oppgradere bilradioen. Det er første gang dette kartlegges detaljert.

Vil bruke merkeverksted

FM-slukking vil skje tidligst i 2017 og senest i 2019. 75 prosent sier at det er svært eller ganske sannsynlig at de vil sette inn en DAB+radio eller adapter i bilen.

De ønsker å sette det bort til et  merkeverksted eller å gjøre det selv.

- Dette er et godt forretningsområde for merkebransjen å ta tak i – nå, sier Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening. Toget går nå og det er nok av andre aktører enn merkeverkstedene som er godt i gang og flere kommer til å være på banen i løpet av kort tid. Det er derfor all mulig grunn for merkebransjen til å intensivere markedsføringen av DAB med en gang!

90 prosent av dem som  mangler DAB+radio i bilen, mener det er viktig å høre radio i bil.

- Ikke vent

Et flertall av bileierne har planlagt å gjøre oppgraderingen når det nærmer seg slukking. 49 prosent sier at de ønsker å vente til FM-nettet slukkes.

- Hvis alle venter til FM-slukking risikerer man lang ventetid og tomme varelager. Det er om lag 2 millioner personbiler som må oppgraderes i årene som kommer.   Bransjen har mye å hente på å stimulere folk til å bytte allerede nå. DAB-dekningen begynner å bli god over hele landet. Det sendes fire ganger flere riksdekkende kanaler på DAB, og i Sør-Norge er veidekningen nå blitt så god at man vil merke stor forskjell langs alle hovedveistrekk, sier, sier Hagerup.

Fakta

Det er om lag 1,6 millioner DAB-radioer i norske husstander pr første kvartal 2014. Av disse er 370.000 å finne i bil. Undersøkelsen kartlegger for første gang hvordan folk har fått DAB i bil. 91 prosent svarer at denne fulgte med bilen. 7 prosent har fått en radio ettermontert og 3 prosent vet ikke.

Hvorfor slukker FM

Radioens fremtid er digital. FM-nettet har begrenset plass og store deler av FM-nettet står overfor et betydelig oppgraderingsbehov. Stortinget har derfor vedtatt en overgang til digital radiokringkasting.

Radio som sendes digitalt øker kanalmangfoldet betraktelig og gjør radio mer kompatibel med andre digitale tjenester som nett og strømmetjenester. Det er kapasitet til 40 kanaler i dagens riksdekkende DAB-nett, på FM-nettet er det kun fem riksdekkende kanaler. En overgang til digitalradio fornyer radiotilbudet og skaper større mangfold. De fleste lokalradioer vil ha mulighet til å fortsette å sende radio på sine lokale FM-nett. Lokale DAB-nett har kapasitet til 20 kanaler.

Norsk radio skal digitaliseres for å sikre et bedre og mer fremtidsrettet radiotilbud. Digitalradio Norge AS eies av NRK og P4 og skal koordinere og gjennomføre deler av informasjonsarbeidet, og står blant annet bak nettsiden radio.no. Selskapet er operatør for riksdekkende og lokale DAB-nett og driver plattformen for radiospillere på Internett.