Michelin AS

Michelin sponser Petter Solberg i årets Rally-VM

Pressemelding   •   feb 01, 2011 14:42 CET

Petter Solberg har tegnet kontrakt om å kjøre på Michelin-dekk i World Rally Championship (WRC) i 2011.

– Vi i Michelin Norge er selvsagt spesielt stolte og glade for at Norges desidert største motorsportprofil gjennom tidene velger å kjøre for Michelin i årets Rally-VM, sier Sales Force Manager Frode Abrahamsen i Michelin Norge. – Rallysporten er en viktig testarena for oss fordi den utsetter dekkene for mer ekstreme og varierte påkjenninger enn noen annen sport. Erfaringene herfra bidrar til at vi kan bygge bedre bildekk for personbiler både når det gjelder ytelse og miljøpåvirkning.

– Dekk og dekkvalg er helt utslagsgivende for resultatet. Jeg er veldig glad for den tilliten Michelin viser Petter Solberg World Rally Team. – Med Michelins lange racing-historie og utviklingsressurser er vi nå maksimalt godt forberedt på dekkfronten for årets Rally-VM. Nå gleder jeg meg til Rally Sverige i februar og håper flest mulig tar turen over for å støtte oss fra tilskuerplass langs løypa. Følg oss også på internett på www.pettersolberg.com!

Michelin-dekkene som Petter Solbergs Citroën DS3 WRC utstyres med i årets Rally-VM teller 5 varianter for å kunne møte alle typer utfordringer førerne møter i løpet av en hel sesong; fra så vel tørr som våt, varm og kald asfalt til hardpakket, jevn, tørr, våt, varm eller kald grus, og i tillegg et utvalg pigg- og piggfrie vinterdekk. Petter Solberg stiller på Michelin-dekk i årets første VM-omgang Rally Sverige, som går av stabelen 10 – 13. februar.

Michelins utviklingsprogram for rallydekk har klart å kombinere både ytelse, robusthet og miljøhensyn i samme teknologi. Gummiblandingene i rallydekkene overholder for eksempel europeiske miljøstandarder og er frie for aromatiske oljer. Michelins racing-avdeling teller over 100 personer og er basert i byen Clermont-Ferrand i Frankrike. Staben omfatter kjemikere, ingeniører, produktutviklere, teknikere, lagerpersonell, dekkmekanikere og koordinatorer som følger utviklingen fra design av nye racingdekk og helt fram til dekkene viser hva de kan på spesialetapper og baner over hele verden. Rallydekkene produseres ved Michelins fabrikk i Cataroux og gjennomgår nitid kvalitetssjekk før leveranse ut til Michelins racingpartnere.

Som en av verdens største og eldste dekkfabrikanter har Michelin en lang rallyhistorie. Siden etableringen av det nåværende Rally-VM WRC i 1973 har Michelin-dekk vunnet over 200 WRC-løp på asfalt, grus, snø og is, og til sammen 38 VM-titler for fører og fabrikant har så langt blitt merket til del. Michelin varslet i fjor sin tilbakekomst til årets WRC Rally-VM etter fem års opphold, i samband med at arrangøren FIA planlegger å innføre begrensninger på antall dekk brukt gjennom sesongen, noe som er i tråd med Michelins miljøtenkning.

Pressekontakt for Petter Solberg World Rally Team: Tone Nesheim Tonerud
Tlf. +47 90 74 31 82, E-post;
tone@pettersolberg.no

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: +46 8 709 07 76, Mobil: +46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 109 000 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no