Miljøpartiet De Grønne

Miljøpartiet De Grønne støtter syriske kurderes sultestreik

Pressemelding   •   jan 03, 2010 18:25 CET

Hanna E. Marcussen holdt appell under markering til støtte for sultestreikende syriske kurdere i Oslo.

Vi i Miljøpartiet De Grønne ser med stor bekymring på situasjonen for syriske kurdere. Det undertrykkende regimet i Syria nekter kurdere grunnleggende rettigheter, til og med retten til å være statsborgere i sitt eget hjemland. Vi beklager at situasjonen har kommet så langt at kurdere har måtte gå til sultestreik både i Syria og her i Norge. Vi uttrykker vår solidaritet med dem som deltar i disse aksjonene, og håper at de vil gi et positivt resultat.

Miljøpartiet De Grønne krever at den norske regjering legger press på det syriske regimet om å respektere sine kurdiske medborgeres menneskerettigheter. Vi krever også at den norske regjering respekterer sine egne internasjonale og humanitære forpliktelser, ved å gi syriske kurdere oppholdstillatelse. Vi aksepterer ikke at syriske kurdere sendes ut av Norge, men krever at de innvilges asyl her i landet.