Reitangruppen

Miljøpris til REMA 1000

Pressemelding   •   mai 28, 2014 11:30 CEST

Norges mest energigjerrige butikk - REMA 1000 Kroppanmarka!
REMA Eiendom og SINTEF Energi tildeles Trondheim kommunes Energisparepris 2014.

Gjennom Energispareprisen ønsker Trondheim kommune å hedre aktører som går foran med fremtidsrettede løsninger for redusert energibruk i byen. Menneskeskapte klimaendringer er nært knyttet til energibruk og internasjonale studier viser at energieffektivisering er det enkleste og billigste klimatiltaket.

- Dette gjør meg veldig stolt og er en ære og hyllest til alle de flinke folka som har vært involvert i dette prosjektet. REMA 1000 Kroppanmarka er forbilde for fremtidens REMA 1000-butikk: Flott å se på, trivelig å handle i, samt miljøvennlig og effektiv, sier administrerende direktør Ole Robert Reitan i REMA 1000.

Juryen berømmer de tekniske løsningene på REMA 1000 Kroppanmarka som eksempler på hvor mye som kan oppnås når man ser systemer for oppvarming og kjøling i sammenheng og ikke som separate anlegg. Det er forbilledlig at det satses på teknologiske løsninger som hittil er lite brukt og at man tar utfordringene og ekstrainnsatsen dette medfører.

Juryen har vektlagt at REMA Eiendom har benyttet seg av den teknologiske ekspertisen hos SINTEF Energi AS og gitt dem anledning til å utforme og teste ut byggoptimale løsninger man enda ikke finner i andre butikker. Dokumentert energisparing så langt er oppsiktsvekkende.

Reitangruppen består av fire forretningsområder:

REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen og Reitan Eiendom. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X Gruppen er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2013 (inkl. franchiseomsetning) for 77 milliarder kroner, sysselsetter 35.000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.