Nyhetstips

Misbrukt i SMS-kampanje

Pressemelding   •   jan 15, 2010 13:27 CET

Kemetyl Norge AS, som produserer desinfeksjonsmiddlet Antibac, er misbrukt etter at et Kragerø-firma har masseutsendt sms-er hvor det etablerte varemerke Antibac brukes aktivt i markedsføringen. Kemetyl går til rettslige skritt for å stoppe selskapet.
Trolig har flere tusen personer de siste dagene ha mottatt meldingen ”Myndighetene har varslet økt spredning av svineinfluensa rundt nyåret. Ta dine forholdsregler”. Send ”ANTI” til 2180. For øvrig informasjon www.antibac.org .

– SMS-meldingen er koblet mot www.antibac.org, en nettside med et navn tilnærmet identisk med vårt antibac.no. Trolig ønsker avsender å assosiere seg med vårt varemerke Antibac, vårt selskap og vår nettside. Vi tar sterk avstand fra meldingen og nettstedet antibac.org. sier konserndirektør Hygiene i Kemetyl-gruppen, Otto Fevang.
Helsemyndighetene har heller ikke sendt ut meldinger lik ordlyden i tekstmeldingen fra Kragerø-selskapet. På pandemi.no kan man abonnere på nyheter angående svineinfluensa. Selskapet bak antibac.org ønsker å selge SMS-meldinger til 10 kr stykket for å holde forbrukerne oppdatert på allerede offentlig tilgjengelig informasjon.

Tar grep
Kemetyl har de siste dagene mottatt en rekke henvendelser fra personer som har vært indignerte over å ha mottatt SMS-ene.
– Vi er glade for at folk har varslet oss. Samtidig beklager vi de ulempene dette har medført for dem som har mottatt meldingene. Vi tar på det sterkeste avstand fra denne type useriøs markedsføring. Nå gjør vi det som kreves for å stoppe aktivitetene, sier Fevang.

Utnytter frykt
Kemetyl er i dialog med advokat om saken.
– Vi tar nå rettslige skritt for å få stengt nettsiden og få stoppet eventuelt flere utsendelser. Vi beklager sterkt at useriøse aktører og lykkejegere får anledning til å agere på slike måter for å utnytte frykt for influensa i befolkningen, avslutter Fevang.
Antibac er det ledende hånddesinfiseringsmiddelet på det norske markedet. Midlene har blitt trukket fram som et effektivt måte for å redusere svineinfluensasmitte.

For mer informasjon, kontakt:
Otto Fevang, Group Director Hygiene, Kemetyl Group
Mob.: +47 907 25 008
www.antibac.no og www.kemetyl.com

Fakta: Kemetyl Norge
Kemetyl Norge er en del av Kemetyl Group, en av Europas ledende leverandører av bil-, hjem- og fritidskjemikaler til konsumentmarkedet. Gruppen har til sammen 400 ansatte i 15 europeiske land, og har en totalomsetning på to milliarder kroner.
I Norge har Kemetyl til sammen 65 ansatte. Produksjonsanleggene ligger i Halden og i Fredrikstad, lager og hovedadministrasjon ligger i Vestby utenfor Oslo.
Selskapets mest kjente produkter i Norge er det markedsledende hånddesinfeksjonsmiddelet Antibac og produktene innen Blåtind-serien.
Kemetyl Norge omsatte i 2009 for opp mot 500 millioner kroner.