Steen & Strøm

Moderat start på julehandelen

Pressemelding   •   des 04, 2009 10:48 CET

Ferske salgstall fra Steen & Strøm viser en moderat start på årets julehandel. I uke 48 og 49 økte omsetningen med henholdsvis 2,5 og 0,9 prosent, sammenliknet med i fjor. For den totale julehandelen i 2009 venter Steen & Strøm en vekst på omtrent 2 prosent
Steen & Strøm er Skandinavias ledende kjøpesenterselskap og drifter i Norge 30 kjøpesentre med totalt 2.200 butikker.
- De første salgstallene viser en moderat start på julegaveshoppingen. Ettersom finanskrisen nærmest er avblåst, var det mange som hadde varslet shoppingfest før jul. Så langt er imidlertid nordmenn ganske nøkterne. En av årsakene kan være at renteoppgangen gjør folk litt mer forsiktige, sier Sigbjørn Hoem, Country Manager i Steen & Strøm Norge.
Omsetningsoppgangen er sterkest innenfor segmentet Hus og Hjem, der økningen er på hele 11,5 prosentpoeng.
Prognoser
Omsetningsøkningen de to siste ukene i november harmonerer godt med julesalgsprognosene til Steen & Strøm.
- Vi venter en total vekst på omtrent to prosent i julehandelen i år. Det betyr uansett at vi kommer til å bruke mer på julehandelen i år enn vi noensinne har gjort, sier Sigbjørn Hoem.
I følge tall fra Handels og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH), vil hver nordmann i gjennomsnitt bruke omlag 2 480 kroner ekstra i desember fordi det er jul. Totalt i desember handler vi for rundt 9 450 kroner per person.
Damene først ute
Selv om det er tre uker igjen til jul, viser Julegavebarometeret TNS-Gallup har utarbeidet for Steen & Strøm at 52 prosent av alle nordmenn nå har startet julehandelen. Ikke overraskende er det kvinnene som er tidligst ute. 7 av 10 kvinner er i gang med juleshoppingen.
- Kvinnene fortsetter å dominere handelen. Tre uker før jul er 69 prosent i gang. Mennene henger i god tradisjon etter. Kun 32 prosent har startet. Her ligger det an til panikkhandling like før jul i år også, sier Hoem.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Country Manager Steen & Strøm Norge, Sigbjørn Hoem, telefon 98 21 85 03.
Steen & Strøm AS, Skandinavias ledende kjøpesenterselskap, drifter 56 kjøpesentre i Skandinavia med en samlet omsetning på 40 milliarder kroner. Se
www.steenstrom.com for nærmere informasjon.