Nyhetstips

Møt ”Himmelblå”-stjerner på Reiseliv

Pressemelding   •   jan 11, 2010 09:19 CET

Turistene strømmet til lille Ylvingen i tusentall i sommer, under innspillingene av siste sesong av ”Himmelblå”. NRK-suksessen kommer på TV igjen i mars, men lørdag og søndag 16. og 17. januar kan du møte ”Himmelblå”-stjerner på ”Reiseliv”.

”Himmelblå”-skuespillerne skal være noen timer på standen til Destinasjon Helgeland, både lørdag og søndag – en stand som selvfølgelig får ”Himmelblå”-preg både I utseende og innhold. Hvilke ”Himmelblå”-stjerner som blir å se? –Vel, det er jo mye spenning knyttet til handlingen i ”Himmelblå”, så derfor sier jeg bare: Kom å se selv, smiler prosjektleder Torill Engelberg i Reiseliv.

-Vi ble alle bergtatt av Helgeland i tiden vi var der oppe og spilte inn ”Himmelblå” på Ylvingen, og vi synes selvfølgelig det er moro at en NRK Drama-serie øker både interessen for regionen og tilstrømmingen av turister, sier NRK Drama-sjef Hans Rossine.

Sist sommer opplevde lille Ylvingen, med sine 24 faste innbyggere, rene turistinvasjonen da 15.000 turister kom til øya, og det blir nok ikke mindre fremover etter siste og avsluttende ”Himmelblå”-sesong på NRK i mars.

Tusenvis av mennesker kommer også til å besøke ”Reiseliv” på Norges Varemesse på Lillestrøm lørdag og søndag 16.-17. januar, der Helgeland er sammen med mange andre norske og utenlandske destinasjoner, for å fortelle om sine turistiske eventyr.

”Himmelblå” og Helgeland blir også utgangspunktet for Hans Rossine når han som en av foredragsholderne på konferansen ”Store Begivenheters Betydning”, som åpnes av næringsminister Trond Giske på Reiseliv fredag 15. januar, skal snakke om det nye begrepet ”begivenhetsturisme”.  -Hvordan kan film- og TV-produksjoner samarbeide med regioner, byer og kommuner? Århus satser på Anna Phil-turisme, Stockholm har stor suksess med Stig Larsson-vandringer, og også internasjonalt er denne typen turisme i sterk fremmarsj med Mama Mia-boom for Hellas etter filminnspillingene der, Ringenes Herre-turisme til location for filmen på New Zealand, osv.

Nå er det ”Himmelblå” som bygger nysgjerrighet og entusiasme rundt Helgeland som reisemål. En region som utvilsomt har et betydelig potensial både på vårt hjemmemarked, men også internasjonalt.

Pressekontakt Norges Varemesse/Reiseliv:

Prosjektleder Toril Engelberg, tlf. 922 07310, ten@messe.no

Pressekontakt konferansen ”Store Begivenheters Betydning”:

Bjørn B Jacobsen, tlf 957 30 364, bjorn@republik.no