Norges speiderforbund

Møt Norges beste speidere!

Pressemelding   •   jun 07, 2011 09:55 CEST

Under NM i speiding kårer vi Norges beste speidere. Grupper fra alle fylker i landet deltar, og i år arrangeres mesterskapet i Nesparken i Moss. NM i speiding er et felles arrangement for speidere fra Norges speiderforbund og KFUK-KFUM-speiderne. I løpet av helgen konkurrerer rundt 1000 speidere om å bli norgesmestere i speiding.

Praktiske og teoretiske oppgaver

NM i speiding er for speidere i alderen 10-16 år. De konkurrerer i patruljer (lag) som består av 5-6 jenter og gutter. Lagene er tatt ut til å delta i NM gjennom regionale kvalifiseringer tidligere i år. I løpet av helgen skal patruljene gjennom en rekke tøffe oppgaver, både praktiske ute i skog og mark og teoretiske oppgaver på konkurranseområdet. Førstehjelp, byggverk, orientering og samfunnskunnskap er noen av oppgavene speiderne skal innom. Kreativitet, kunnskap og ferdigheter er avgjørende i konkurransen. Mange patruljer forbereder seg til NM i lang tid, og for mange er dette et av høydepunktene i speideråret.

Jubileumsleirbål på søndag

I år er det 100 år siden Norsk Speidergut-forbund ble grunnlagt. Det har vært drevet organisert speiderarbeid siden da, og i jubileumsåret er det over 30 000 gutter og jenter, små og store, som er speidere i Norge. Jubileet skal markeres under hele NM. I år blir det en ekstra NM-dag, og søndagen arrangeres et stort jubileumsleirbål. Her blir det tradisjonelle leirbålsinnslag, musikk med trøkk og show med historisk sus. Programmet er spikret, men skal foreløpig være en overraskelse.

– Leirbålet er et åpent arrangement for alle, speidere eller ikke, og det koster ingenting å være med. Vi ønsker også lokalbefolkningen velkommen til jubileumsleirbålet søndag kveld, sier prosjektleder Anders Johannessen i hovedkomiteen for NM i Speiding.

Presse under NM

NM i speiding har et eget pressesenter der det legges til rette for besøkende journalister og fotografer. Arrangementet gir mange gode bildemuligheter! Pressesenteret er behjelpelig med å levere bilder og/eller tekst til medier som ikke har mulighet til å komme. Ta kontakt med pressekontakt på forhånd, så kan pressesenteret sende ferdige saker med ønsket vinkling. Vi har også kontaktinformasjon til alle patruljene og hjelper gjerne til med å sette dere i kontakt med dem.

Kontakt:

Ragnhild Erevik Lea, pressekontakt, NM i speiding, tlf:916 85 616, e-post: ragnhild@kmspeider.no

www.nmispeiding.no

www.kmspeider.no

www.speiding.no

Fakta om NM i speiding 2011

Arrangør: Follo krets av Norges speiderforbund og Asker/Bærum krets av Norges KFUK-KFUM-speidere

Sted: Nesparken i Moss

Deltakere: Rundt 1000 speidere, fordelt på 120 lag/patruljer

NM i speiding har vært arrangert hvert år siden 1989 i ulike landsdeler, sist i Tysvær i 2010, i Bergen i 2009 og i Asker i 2008. NM i speiding er ikke helt ulikt alle andre NM, her konkurrerer speidere i det vi er best i. En hel helg går med til ulike konkurranser, med både praktiske og teoretiske oppgaver. Noen oppgaver er faste hvert år, men andre varierer og kan gi speidere litt av en utfordring. Søndag ettermiddag kåres den stolte vinneren av dette årets NM. Vinnerpatruljen får navnet sitt inngravert i en vandrepokal, som blir stående i deres speiderhus hele året fram til neste NM.

Norges KFUK-KFUM-speiderne

KFUK-KFUM-speiderne er en av Norges største kristne barne- og ungdomsorganisasjoner med 12 000 medlemmer fordelt på 300 grupper over hele landet. KFUK-KFUM-speiderne arbeider for å gi medlemmene et møte med kristen tro, og bidra til ansvarsbevissthet, selvstendighet, samfunnsmessig engasjement, mellomfolkelig forståelse og respekt for naturens verdi. www.kmspeider.no

Norges speiderforbund

Norges speiderforbund er en landsomfattende barne- og ungdomsorganisasjon med nærmere 20 000 aktive medlemmer fordelt på 450 speidergrupper over hele landet. Norges speiderforbunds formål er å utvikle medlemmene til selvstendighet og til å ta aktivt ansvar i samfunnet. www.speiding.no